Voor Max Verstappen werd de Grand Prix van Singapore vooral een kwestie van verdedigen. De Nederlander koos voor een agressieve strategie, maar had niet het tempo om George Russell te volgen. Verstappen hield uiteindelijk rondenlang Lando Norris achter zich en sleepte zo wel de tweede plaats uit het vuur. Dat deed hij ondanks fikse problemen.
"We gokten door voor de zachte banden te kiezen," vertelt Verstappen tegenover Viaplay. "Het probleem was dat de binnenkant heel weinig grip had bij de start, dus we probeerden met de zachte band iets te forceren. Dat lukte niet, en daarna was het overleven in de eerste stint om de banden heel te houden. We moesten ook iets eerder naar de harde banden, maar het grootste probleem zat hem in andere dingen."
Verstappen legt uit waar het aan schortte: "We hadden heel veel problemen met terugschakelen en opschakelen. De auto was ook heel nerveus aan de achterkant. Dat maakte het allemaal niet makkelijk tijdens de hele race."
Overstuur
Maar wat was er precies aan de hand? "De auto duwde bij het terugschakelen de hele tijd door. Ik moest veel aanpassen aan de balans. Bij het terugschakelen duwt de auto door, maar qua balans heb je overstuur. Dat is heel lastig om te besturen en daardoor blokkeerde ik af en toe. Het was meer overleven en proberen de tweede plaats vast te houden."
Daar slaagde Verstappen in. Was hij verrast door de problemen? "Verrast natuurlijk door het schakelen. We hadden geen hele goede longrun gedaan in de vrije trainingen, niemand trouwens. Maar gedurende het weekend hebben we wel een paar aanpassingen aan de auto moeten doen. Ik denk dat dat toch een beetje negatief heeft uitgepakt voor de race."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!