Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen onthult: reed hij wel of niet vol gas tijdens de GP van Canada?

Max Verstappen won de GP van Canada met een kleiner verschil dan hij eerder dit jaar de andere races won. Had hij nog meer pace over?

Het is een prangende vraag van vele Formule 1-fans na het weekend in Canada. Was Aston Martin echt dichterbij Red Bull gekomen, of deed de Nederlander het rustig aan tijdens de race op het Circuit Gilles Villeneuve. Na de Grand Prix op het Île Notre-Dame wordt die vraag aan de regerend kampioen voorgelegd. "Dat vroeg Fernando me ook al", begint hij met een glimlach. "Het is lastig te zeggen, want normaal draait het allemaal om bandenmanagement. Maar deze zondag ging het meer om het pushen, maar de rondetijden fluctueerden nogal. Soms kon je niet tot de limiet pushen, omdat je niet wist wat je kon verwachten." "Op de harde band was het een beetje lastig, maar op de medium banden kon ik het gat wat vergroten. Als je dan ziet dat er nog 10 à 15 ronden te gaan zijn en je een mooi gat hebt, dan wil je niet meer al te veel risico's nemen. Echt vol pushen is het dus niet, maar je kan niet te veel achterover leunen, want dan verlies je teveel temperatuur in je banden. Het ligt dus ergens in het midden."

Alonso

De naaste belager van Verstappen was Alonso, die zelf met wat problemen kampte. Maakte Max zich op enig moment zorgen om de pace van de Spanjaard? "Ik maakte me geen zorgen, maar je blijft altijd alert en je blijft het in de gaten houden. Komen ze dichterbij of niet? Wat moet ik doen?" "Op een gegeven moment ging Alonso weer terug voorbij aan Hamilton, dus toen moesten we even aankijken wat zijn pace zou zijn. In eerste instantie was hij snel, maar vervolgens wist ik mijn eigen pace daar op aan te passen." "Op de harde banden (de tweede stint, red.) begon ik goed en creëerde ik een gaatje, maar vervolgens kreeg ik het lastig, dus ik stond constant in contact met mijn engineers en ik keek op het pitbord om te zien wat er achter me precies gaande was." "Je kan niet te veel relaxen", concludeert Verstappen. "En zeker tijdens deze race, omdat de banden zo koud waren. Dan moet je er altijd bovenop zitten, ook omdat het een stratencircuit is. Een kleine fout kan veel rondetijd kosten, of je staat zelfs in de muur."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris