Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen ontsnapte nipt aan pitlanestart in Spanje

Max Verstappen kwam goed weg aan het begin van de Spaanse Grand Prix. Met nog luttele seconden op de klok reed hij namelijk zijn pitbox uit voordat hij in de pitlane had moeten starten. Wat was er precies aan de hand?

Tijdens de Spaanse Grand Prix ging het vooral over de DRS-problemen van Max Verstappen, maar kort voor de race was er mogelijk nog een ander probleem, waardoor de Nederlander bijna vanuit de pitstraat moest starten. Met nog een achttal seconden op de klok verliet de Red Bull-coureur namelijk pas de pitstraat voordat deze sloot. Als hij acht seconden later was geweest, dan had hij vanuit de pitstraat moeten starten.

Brandstofprobleempje voor Red Bull?

Red Bull-teambaas Christian Horner wees gevraagd naar die hachelijke situatie wederom naar de DRS-problemen. "We moesten daar aan werken. Daardoor kwamen we pas laat op de startgrid. Max had daardoor geen informatie over de balans van de auto en kon geen oefenstart maken, maar uiteindelijk had hij een goede start", blikt hij terug voor de microfoon van onder meer RacingNews365 . Het verhaal over de DRS-problemen was zeker niet gelogen, zo was in de race wel te merken, maar het was waarschijnlijk niet de ware reden voor Verstappens lange verblijf in de garage. Er werd al lang niet meer gewerkt aan zijn bolide, maar toch bleef hij tot op het laatste moment binnen staan. Naar verluidt moest Red Bull binnen blijven staan vanwege problemen met de temperatuur van de brandstof. We zagen in Miami al dat Aston Martin daardoor met beide bolides in de pitstraat moest starten. De brandstof was te koud. Volgens de regels mag de brandstoftemperatuur slechts tien graden kouder zijn dan de buitentemperatuur, die twee uur voor het begin van de race wordt vastgesteld door de FIA. Koudere brandstof maakt een motor namelijk sneller. Zodra een Formule 1-bolide de baan op gaat, ook al is het slechts een ronde op weg naar de grid, en is de temperatuur van de brandstof te laag, dan kan een diskwalificatie volgen. Daarom kon Verstappen dus niet eerder naar buiten.

Ferrari vermoedt brandstofproblemen voor Verstappen

Als Ferrari-teambaas Mattia Binotto gevraagd wordt naar de reden voor Red Bulls lange verblijf in de pitbox, wijst hij ook naar de brandstof. "Ik weet natuurlijk niet precies wat er is gebeurd, maar ik kan me voorstellen dat het te maken had met de temperaturen van de brandstof. Deze mag maximaal tien graden kouder zijn dan de buitentemperatuur", legt hij nogmaals uit. De Italiaan zegt te vertrouwen op de FIA, maar ziet wel graag een aanpassing van de regels. Hoe het nu gaat, klopt volgens hem niet. "Ik denk dat de regels anders moeten zijn. Te allen tijde moet de brandstof de goede temperatuur hebben tijdens een evenement. Dus niet alleen als de bolide buiten de garage is, maar ook als deze in de pitbox staat. Op elk gegeven moment hoort de brandstof de goede temperatuur te hebben", is hij stellig. "Ik kan alleen vertrouwen op de FIA, dus het is lastig voor mij om te begrijpen dat Red Bull misschien bezig was om de brandstof te verhitten. Dat zou het niet verklaren, want zoals ik al zei het hoort deze op elk moment de goede temperatuur te hebben. Maar goed, ik kan alleen de FIA vertrouwen en die hebben het gecheckt en zijn er blijkbaar tevreden over. Ik ben wel benieuwd naar deze zaak", aldus de Ferrari-man. Al met al staat de uitslag, zijn er geen protesten geweest en heeft Max Verstappen 25 punten veroverd. Het lijkt dus zeer sterk dat deze zaak nog een staartje krijgt, als het überhaupt een zaak genoemd mag worden.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris