In de wintertests en de eerste twee races van 2020 zagen we met regelmaat dat de RB16 van Max Verstappen of Alexander Albon de coureurs verraste. Diverse spins en uitstapjes door het grind waren hiervan het gevolg. Dit terwijl de W11 van Mercedes op rails lijkt te rijden. Verstappen vertelt in gesprek met onder andere RacingNews365 dat er geen sprake is van een structureel probleem: "Iedere auto is lastig te besturen als je op de limiet rijdt. Het draait erom dat de auto een voorspelbaar weggedrag heeft en dat was in het eerste weekend niet zo. Toen was de auto tricky en spinde ik. Op zo' moment voel je niet goed aan wanneer de auto grip verliest en de achterkant uit gaat breken." Tussen de twee races voerde Red Bull diverse wijzingen door die tot tevredenheid bij Verstappen leidden. "De balans van de auto was nu goed, ik maak me dan ook geen zorgen. We moeten nu alleen de overal grip nog verbeteren." RacingNews365 vroeg Verstappen waar het verschil met Mercedes zit. Is dat alleen de motor, het chassis of een combinatie van beiden. "Het is duidelijk dat ze veel sneller zijn geworden op de rechte stukken. Op de Red Bull Ring zijn weinig bochten om tijd terug te winnen, wat een handicap is. In de meeste bochten waren we erg competitief, alleen in enkele snelle bochten waren we langzamer dan Mercedes." De W11 lijkt daarbij op rails te rijden: "Als je kijkt naar de onboardbeelden dan is de Mercedes erg stabiel. Onze auto was dat ook tijdens het tweede weekend, maar het lijkt alsof ze op nog een hoger niveau zitten en de auto op rails rijdt. Dat heeft ook weer invloed op de bandenslijtage. Als je een erg stabiele auto hebt. Ze hebben de slijtage erg goed onder controle." Verraste de achterstand Verstappen, die voorafgaand aan het seizoen had ingezet op een gat van slechts twee tienden? "Ik wilde dat ik er dichter achter zat, maar het hele team werkt vol gas. We doen het niet met opzet. Het is zoals het is, we moeten blijven pushen en proberen om het gat te dichten." Met medewerking van Dieter Rencken
Meest gelezen