Liefst vijftien maal werd Max Verstappen in 2022 afgevlagd als winnaar en met een puntenrecord kroonde hij zich voor de tweede maal tot wereldkampioen. Alle ogen zijn dit seizoen dan ook gericht op de Nederlander en zijn Red Bull RB19. Verstappen legt in gesprek met onder meer RacingNews365 uit waar het in 2022 aan schortte én waarom hij denkt dat dit probleem in 2023 niet terug zal keren. "Het probleem vorig seizoen was niet specifiek de banden, maar wel het gewicht van de auto. Dat zorgde voor een luie auto aan de voorkant en zodra we gewicht verloren werd de wagen wendbaarder. Dat is ook hoe een auto sneller wordt, want ik heb nog nooit in mijn leven een auto met onderstuur gehad die snel was, ongeacht in welke categorie." Naar verluidt verloor de RB18 gedurende het seizoen zo'n tien kilo en is de nieuwe RB19 voorzien van een aanzienlijk lichter chassis.
De nieuwe Pirelli-banden voor 2023 zouden ook nog in het voordeel zijn van Verstappen. Deze zouden verbeterd zijn en meer grip bieden bij het insturen. Verstappen verwacht dat het zwarte rubber een verbetering is. "De nieuwe Pirelli-banden zijn denk ik wel een kleine verbetering. Natuurlijk hebben we ze alleen in Abu Dhabi echt getest en moeten we het op ieder circuit zien of ze overal zo werken. De toestand van het circuit is ook van grote invloed, maar ik heb er vertrouwen in dat het de juiste kant op gaat." Verstappen komt voor het eerst met zijn nieuwe Red Bull RB19 en de nieuwe Pirelli-banden in actie tijdens de driedaagse testsessie van 23 tot en met 25 februari in Bahrein. Op dat circuit staat op 5 maart de eerste GP van 2023 op de kalender.
Meest gelezen