Vanaf 2022 geldt er een nieuw pakket aan technische reglementen in de Formule 1. De auto's werden volgens nieuwe eisen ontworpen om het F1-spektakel groter te maken. Minder 'vuile lucht' achter de auto's moest er voor zorgen dat de bolides elkaar beter konden volgen en zo elkaar beter in kunnen halen. Na het eerste seizoen met de nieuwe generatie F1-bolides is er inderdaad verbetering te zien en is het aantal inhaalacties flink gestegen. Max Verstappen, die in het 'nieuwe tijdperk' van de koningsklasse zijn tweede titel veroverde, is ook tevreden. Toch zijn er volgens de Nederlander een aantal verbeterpunten. "Ik zou graag wat comfortabeler in de auto zitten tijdens het rijden", legt hij uit bij het Duitse Auto, Motor und Sport . "Zoals de reglementen nu zijn, is de auto erg stijf. Je voelt daardoor elke hobbel in de weg, waardoor het rijden op stratencircuits en over de kerbstones niet zo leuk is als het vroeger was."
Verstappen waarschuwt voor zware F1-bolides
De tweevoudig wereldkampioen begrijpt volledig dat de Formule 1 in moest grijpen om het inhaalspektakel in de koningsklasse te vergroten. "We moesten naar mijn mening wel iets doen. Met de oude auto's was het echt heel lastig om de voorligger te volgen", weet ook Verstappen, die voor zijn dominante jaar vaak genoeg achter bijvoorbeeld een Mercedes-wagen reed. Nu gaat het beter, al kan het nóg beter. "De Formule 1 is de goede kant op gegaan met de reglementswijzigingen, maar natuurlijk is er nog verbetering mogelijk. Zoals het effect van een slipstream bijvoorbeeld. En ik zou er ook voor zorgen dat de auto's niet te zwaar worden. Dat mogen we niet uit de hand laten lopen, want dit gaat de verkeerde kant op..." Gelukkig lijken de gebeden van Verstappen te worden verhoord.
Meest gelezen