Na acht Grands Prix, met het raceweekend in Azerbeidzjan als het absolute hoogtepunt (of dieptepunt, het is maar hoe je het bekijkt), had de FIA genoeg gezien van al het gestuiter in de Formule 1 en heeft het besloten om hard in te grijpen in de koningsklasse van de autosport. Vanaf dit weekend komt men met maatregelen die het zware stuiteren tegen moeten gaan. Mochten teams te veel stuiteren, dan worden ze door het veiligheidsorgaan gedwongen om de rijhoogte van hun bolides te verhogen. Of dit nodig is, zal met sensoren en een formule worden gemeten. Als het verhogen van de auto in de ergste gevallen nog niet genoeg is, dan kan diskwalificatie volgen. Max Verstappen lijkt op papier een van de winnaars van deze maatregelen, omdat concurrenten Ferrari en Mercedes ogenschijnlijk meer last hebben van het fenomeen. Toch is de Nederlander absoluut niet te spreken over de interventie van de FIA. "Het is teleurstellend dat er opnieuw midden in het seizoen regels worden veranderd, zou ik zeggen. Het draait er niet eens om dat het ons harder of minder hard zou raken dan andere teams, maar het hoort niet zo te zijn dat een team er veel over klaagt en ze dan opeens de regels eromheen veranderen", zo doelt hij in gesprek met RACER ongetwijfeld op het Mercedes-team, dat afgelopen weekend erg vocaal was over de problemen. Artikel gaat verder onder de voorgestelde berichten
Meer over de nieuwe FIA-regels lees je hier
Verstappen: "Jouw fout als je de auto niet goed kan ontwikkelen"
Volgens Verstappen worden op deze manier de teams die hun werk goed hebben gedaan op een manier ook gestraft, omdat de regels worden veranderd terwijl zij hebben aangetoond dat het fenomeen te bestrijden is door een goede auto te bouwen. "Er zijn veel teams die het geweldig hebben gedaan om deze soort problemen niet te hebben, dus het is mogelijk om eromheen te manoeuvreren. Als je de rijhoogte verhoogt, dan heb je de problemen niet, maar verlies je wel performance. Als je de auto niet fatsoenlijk kan ontwikkelen, dan is dat jouw fout, niet de fout van de reglementen. Voor mij is dit echt doodzonde", aldus de stellige wereldkampioen. Hij benadrukt. "Bovendien is het op elk circuit weer anders, dus het is a shame dat dit midden in het seizoen wordt veranderd. Enkele teams hebben al bewezen dat je normaal kan rijden, of tenminste met minder problemen dan sommige andere teams", sluit hij zuchtend af.
Meest gelezen