Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Verstappen spreekt collega's tegen: "Waarom kom je in die positie?"

Tijdens de GP van Miami ging het voornamelijk over de uitgedeelde straffen en de bijbehorende strafpunten. Vooral Kevin Magnussen maakte het wel erg bont, waardoor hij nu op de rand van een schorsing staat. Max Verstappen vindt vooral de willekeur in het aantal strafpunten storend.

Verstappen Miami SQ
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het was, op de overwinning van Norris na, hét moment van het weekend: de vele straffen die de wedstrijdleiding moest uitdelen in zowel de sprintrace als de Grand Prix. Vooral Kevin Magnussen maakte het erg bont, met 65 seconden tijdstraf en maar liefst vijf strafpunten op zijn licentie. Daarmee komt de Deen al op tien strafpunten. Zodra Magnussen de twaalf aantikt, wordt hij een wedstrijd geschorst.

Volgens Verstappen is er weinig mis met een limiet in het aantal strafpunten, maar toch ziet de regerend wereldkampioen graag iets veranderen in het systeem: "Dat er een limiet is, oké, dat kan. Tot nu toe heeft nog niemand dat aangetikt, maar ik vind het gewoon heel raar dat je soms maar éen punt krijg, soms twee of drie of soms helemaal niets. Die willekeur."

Iets wat dan vaak geopperd wordt is om bij elke Grand Prix een vast team aan stewards neer te zetten. Nu wisselt dit bij elke race, iets wat vaak de consistentie van beslissingen niet ten goede komt. Volgens Verstappen schiet je met deze oplossing echter niets op: "Ik denk niet dat dat heel veel uitmaakt."

Nuance van Verstappen

Tijdens de persconferentie voorafgaand aan het weekend in Miami ging het ook al over de straffen. De collega's van Verstappen, toevallig de personen die vrij veel strafpunten achter hun naam hebben staan, uitte toen openlijk hun kritiek op het huidige systeem. Verstappen is het daar niet helemaal mee eens en wil aan die reactie wel een nuance toebrengen: "Je kunt je ook afvragen, waarom bevind je je in die positie?"

"Je moet soms nadenken van als ik dit doe, kan ik natuurlijk een crash hebben of een aanvaring," vervolgt Verstappen. En natuurlijk, soms kan je het er niet mee eens zijn of is een beslissing niet eerlijk. Maar aan de andere kant moet je misschien ook bij jezelf wel afvragen, waarom zet ik mezelf in deze situatie, zodat ze me kunnen bestraffen."

Praat mee!

Viaplay
x
Max Marko weet het zeker: "Dan had Verstappen nooit gewonnen in Imola"