De eerste verrassing voor Max Verstappen, die met een voorsprong van ruim een halve seconde ten opzichte van nummer twee Lando Norris de poleposition voor de GP van Nederland pakte, kwam aan het begin van Q3. De baan bleek helemaal droog en de Nederlander reed zielsalleen rond op de intermediates, terwijl de rest van de coureurs al op de droogweerbanden hun meters maakten. Een verkeerde inschatting, vertelt Verstappen. "Het was vrij glad tijdens de kwalificatie, dus het was makkelijk om een fout of iets dergelijks te maken, zeker op dit nieuwe asfalt. Zeker aan het begin van de kwalificatie was het lastig om temperatuur in de intermediates te krijgen. Je moest wat ronden rijden om in het juiste ritme te komen." In Q3 was daar dus opeens de droge lijn, tot verbazing van Verstappen. "Initieel dacht ik niet dat het droog genoeg zou gaan worden (voor droogweerbanden, red.), maar door de wind en de zon droogde de baan sneller op dan verwacht. Ik reed dus naar buiten op de intermediates, maar realiseerde me snel dat het de verkeerde band was. Toen maakten we een pitstop, maar vervolgens werd de rode vlag snel gezwaaid vanwege de crash van Logan Sargeant."
Enkele minuten
Verstappen moest daardoor nog even aan de bak in de slotminuten van Q3. Hij stond op P3 toen er vanwege een crash van Charles Leclerc voor de tweede keer die sessie met de rode vlag werd gezwaaid. Daarna stelde hij echter snel orde op zaken door de pole te pakken. In de eerste bocht van zijn snelste ronde werd de tweevoudig kampioen echter opnieuw negatief verrast. Hij remde veel te laat, legt hij uit. "Ik begon aan mijn ronde, ging de eerste bocht in en dacht 'oh nee, dat was het', want ik remde veel te laat. Mijn eerste bocht was dus niet fantastisch", lacht hij. Het viel uiteindelijk allemaal wel mee. "De rest van de ronde was prima en ik voelde me oké in de auto." Was het zijn beste pole van 2023? Hij haalde er al acht. "Ik heb een paar mooie gehad. Spa telde niet, denk ik he?", zo doelt hij op de gridstraf die hij kreeg voor de GP van België vanwege het laten installeren van een nieuwe versnellingsbak. "Die was ook zeer bevredigend, maar de laatste tijd hebben we veel kwalificaties gehad waar we begonnen op een natte baan en eindigden op een droge baan. Erg entertainend, vind ik." "Ik weet hoe uitdagend dit circuit is, zowel in droge als natte omstandigheden. Om dan zo'n ronde neer te zetten op het moment dat het telt, is zeker meer uitdagend dan op sommige andere plekken waar je bijvoorbeeld veel meer uitloopstroken hebt", zo sluit hij af.
Meest gelezen