Max Verstappen nam voor Red Bull de eerste testdag voor zijn rekening. Hij reed 147 ronden, genoeg om een eerste indruk te krijgen van de RB18, maar ook van de nieuwe regels en het beoogde effect. "Het is altijd een beetje een vraagteken, zeker op een eerste testdag. Maar ik denk dat het een erg positieve dag voor ons was, waarin we veel ronden wisten af te leggen. Zo leerden we de auto beter kennen en voor mijzelf was het fijn om weer op snelheid te komen", zo meldde hij ten overstaan van onder andere RacingNews365 . "Het was goed om te leren hoe je deze auto moet besturen, want deze wijkt natuurlijk af van de auto's van de voorgaande jaren. Maar over het algemeen was het een erg positieve en plezierige dag. Ik had ook al een tijd niet in de auto gezeten en het is fijn om weer op F1-snelheden te rijden."
Verstappen stipt verbeterpunten aan
De nieuwe F1-auto's werden wederom kilo's zwaarder dit jaar , en door de 18 inch banden en het nieuwe aerodynamische pakket rijden de auto's ander. Verstappen legt uit wat de grootste verschillen zijn en stipt daarbij ook wat verbeterpunten aan. "Ze zijn zeker stijver dan voorheen, maar dat maakt mij niet uit. De auto is leuk om in te rijden, het is gewoon wat anders. We bevinden ons nog in de leerfase, maar het is wel jammer dat het gewicht steeds toeneemt. Daardoor wordt de auto wat minder wendbaar in de langzamere bochten, maar de balans in de snelle bochten is prima." Een van de doelstellingen van de Formule 1 was om het beter mogelijk te maken om andere auto's dichterbij te kunnen volgen. Hoewel er nog niet geracet is, kan Verstappen al wel een eerste oordeel geven. "Ik heb achter een aantal andere auto's gereden en het is iets makkelijker om andere auto's te volgen. Je verliest nu niet ineens al je downforce als je dicht achter iemand rijdt, of hebt ineens veel onder- of overstuur", aldus de Nederlander. "Ik had echter niet verwacht dat het probleem volledig verdwenen zou zijn en dat je auto's zeer kort kan volgen. We rijden natuurlijk met hoge snelheden in de Formule 1, maar het lijkt in ieder geval wat meer onder controle te zijn. De auto's zijn in orde." "De banden zijn ook een stuk groter, waardoor het zicht ook minder wordt. Op dit circuit (Barcelona, red.) is het prima, maar op de stratencircuits wordt het een uitdaging."
Meest gelezen