In de vrije trainingen was het duidelijk dat Max Verstappen moeite had om de snellere McLarens en Ferrari's te volgen. In VT3 kwam hij op zaterdag al iets dichterbij, maar niets verraadde dat later op de dag Verstappen op P1 zou staan in de kwalificatie. Wat was nu dé cruciale wijziging die Red Bull maakte?
"We zagen er op vrijdag een beetje traag uit met de andere vleugel. Bovendien onderstuurde ik naar de maan. Ik moest dus proberen om dat onderstuur een beetje te verminderen en het leek te werken. De wagen heeft nu zeker weinig downforce. Dat kun je zien, denk ik. Maar het leek te werken en daarom besloten we om het zo te houden. We zullen zien wat we er in de race uit kunnen halen", legt Verstappen uit op de traditionele persconferentie na de kwalificatie.
Is er in de race dan ook echt iets mogelijk voor de Nederlander? "Ik heb natuurlijk iedereen achter me, dus ik moet achter me kijken en zien wat er gaat gebeuren. Maar ik voorzie zeker een goed gevecht. Zelfs in de longruns waren er veel auto's die snel waren. Ook in de kwalificatie was het behoorlijk krap. Zoals Oscar (Piastri, red.) al zei, heel verschillende rondetijden - sommigen snel op het rechte stuk, anderen snel in de bochten - en ik denk dat het er maar net vanaf hangt wie zijn banden tijdens de stint in leven kan houden."
Een voorspelling over de afloop van de race, die geeft Verstappen niet. "We gaan er gewoon heen en proberen het zo goed mogelijk te doen. Normaal gesproken hebben we tijdens de race wat meer moeite met het managen van de banden. Ik weet niet hoe dat nu zal zijn. We moeten ook een beetje afwachten hoe het weer zal zijn, of er wat regen valt of niet. De snelheid op rechte stukken is leuk om te hebben, maar je moet de banden hier nog steeds goed managen. Het is erg lastig met al die snelle bochten. Maar ik kijk er gewoon naar uit. Ik ben niet echt in een strijd verwikkeld, dus ik probeer gewoon plezier te maken en een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!