Carlos Sainz
Carlos Sainz debuteerde in 2015 samen met Max Verstappen bij Toro Rosso. De Spanjaard maakte sinds 2010 deel uit van het Red Bull-juniorprogramma en nadat hij in 2014 kampioen in de Formula Renault 3.5 Series werd, kreeg hij de kans om zich het jaar daarop in de Formule 1 te bewijzen. In het begin van het 2015-seizoen scoorde hij meer punten dan zijn Nederlandse teamgenoot, maar des te verder het seizoen vorderde, des te beter Verstappen werd. Uiteindelijk scoorde Verstappen 49 punten, tegenover 18 voor Sainz. Toen Verstappen in 2016 midden in het seizoen de overstap maakte naar grote broer Red Bull, bleef Sainz achter bij Toro Rosso. Daar zou hij nog anderhalf seizoen blijven hangen, voordat hij door Red Bull aan Renault werd verhuurd. Bij het Franse team maakte de Spanjaard in 2018 niet genoeg indruk om zichzelf te verzekeren van het stoeltje wat Ricciardo leeg achter had gelaten. Renault-teamgenoot Nico Hulkenberg scoorde vorig seizoen namelijk 72 punten, tegenover 46 voor Sainz. Onder andere daarom koos Red Bull afgelopen winter niet voor de Spanjaard, maar voor Pierre Gasly. Toch wist hij zichzelf wel te verzekeren van een stoeltje voor het 2019-seizoen. McLaren verzekerde zichzelf namelijk van de diensten van Sainz en tot nu toe heeft die keuze niet verkeerd uitgepakt. Sainz zag de kans op het top-stoeltje bij Red Bull aan zijn neus voorbijgaan, maar wist zich de afgelopen maanden bij het Engelse team te herpakken. Na twaalf races mag hij zich met een puntenaantal van 58 'best of the rest' noemen, op slechts 5 punten afstand van toenmalig Red Bull-coureur Gasly. Waarschijnlijk zal Helmut Marko zich de afgelopen maanden enkele keren goed achter de oren hebben gekrabd.
Daniel Ricciardo
Voorafgaand aan de Spaanse Grand Prix van 2016 werd Max Verstappen door toedoen van tegenvallende resultaten van Daniil Kvyat gepromoveerd naar het grote Red Bull. Daar kwam hij terecht naast een coureur van groots formaat: Daniel Ricciardo. De Australiër had al naam gemaakt in de Formule 1 door in zijn eerste seizoen bij Red Bull niemand minder dan Sebastian Vettel te verslaan en Grands Prix te winnen. Op het moment dat de Nederlander zich bij het Red Bull-team voegde, had de Australiër drie overwinningen op zak. Zowel in 2016 als 2017 ging de strijd tussen de twee teamgenoten gelijk op, maar in 2018 was het Verstappen die zichzelf ontwikkelde en ging domineren. Toegegeven, de Red Bull-bolide en Renault-motor lieten Ricciardo vaak in de steek, maar na zijn zege in Monaco dat jaar stond hij niet meer op het podium. Ricciardo had er in de zomer van het vorige seizoen genoeg van en besloot hij een radicale overstap te maken naar Renault. Of hij daar een jaar later spijt van heeft, weet alleen Ricciardo zelf. Renault presteert zwaar ondermaats en de goedlachse Australiër mag blij zijn als hij tijdens de races mee mag strijden voor de punten. Als hij door de zure Red Bull-appel heen had gebeten, dan had zijn huidige toestand er mogelijk anders uit kunnen zien, maar op financieel vlak heeft hij in ieder geval niks te klagen. Feit is wel dat ook deze ex-teamgenoot van Verstappen momenteel niet van voren op de grid mee doet om de prijzen.
Pierre Gasly
Nadat Ricciardo Red Bull de rug had toegekeerd, was het niemand minder dan Pierre Gasly die de loodzware taak op zich kreeg om de Australiër te doen vergeten. Dat ging echter faliekant mis: de Fransman kon het tempo van zijn pijlsnelle teamgenoot totaal niet volgen en reed in een potentieel race-winnende auto vaak troosteloos in het middenveld rond. Na twaalf races in de hoofdmacht van het Oostenrijkse team, werd hij al snel weer teruggestuurd naar het kleine Italiaanse broertje Toro Rosso, waar hij de rest van het seizoen af zal maken. Of het de onkunde van Gasly of juist de kunde van Verstappen was die ervoor hebben gezorgd dat de Nederlander een nieuwe teamgenoot naast zich mag verwelkomen, moet de komende maanden nog blijken. In ieder geval kan vanaf heden een derde ex-teamgenoot van Verstappen het vechten om de prijzen uit zijn hoofd zetten.
Alexander Albon
De verrassende move van Red Bull om niet Daniil Kvyat een tweede kans te geven, maar te kiezen voor de onervaren rookie Alexander Albon, zorgt voor veel gefronste wenkbrauwen. Iemand na twaalf Grands Prix een kans geven bij een topteam is iets dat in de Formule 1 niet gebruikelijk is. Lewis Hamilton, die in 2007 debuteerde bij McLaren, was de laatste coureur die dit tot een succesvol eind wist te brengen. Albon geldt niet als een talent van het kaliber Verstappen of Leclerc. Grote vraag is dan ook wat Red Bull mag verwachten van de jonge coureur. Van Verstappen mag in ieder geval verwacht worden dat hij ook deze teamgenoot vooral de achterkant van zijn bolide zal laten zien.
Meest gelezen