De verhoogde kerbs hebben als doel snelheid uit de wagens te halen, en dat gebeurde in het geval van Verstappen zeker. Tijdens de tweede vrije training kwam de Nederlander er dusdanig ver overheen dat hij zijn wagen ter controle terug moest brengen naar de pitstraat. De verhoging is erg venijnig en kan zomaar iets kapot maken.
Nadien heeft Verstappen geen moment gas teruggenomen op die plaats, zo laat hij desgevraagd aan Racingnews365 weten. "Nee, ik kwam gewoon even wat te wijd uit", doet de Nederlander het akkefietje van vrijdagmiddag af. De 'sausage kerbs' zijn een veelbesproken fenomeen. Een week geleden beleefde de jonge Duitse F3-rijdster Sophia Floersch een angstaanjagende klapper, nadat ze werd gelanceerd door een 'broodje'. De jongedame smakte keihard tegen een hekwerk dat boven de vangrail was gespannen aan, waarop ze buiten de baan tot stilstand kwam. Verstappen weet dat de FIA inmiddels aan het onderzoeken is hoe de verhoogde kerbstones veiliger gemaakt kunnen worden. "Ik denk dat ze op veel circuits gaan proberen om het gedeelte voor de kerb te verhogen, zodat als je begint te glijden, je eroverheen glijdt. In Spa-Francorchamps zag je een paar jaar geleden een vergelijkbaar incident in de GP3 - daar hebben ze de aanloop nu opgehoogd zodat als er iemand overheen gaat, hij eroverheen glijdt." De 21-jarige geeft aan dat het niet op elk circuit hetzelfde is. "Op Spielberg liggen bijvoorbeeld andere 'sausage kerbs', daar kan je iets op afbreken, maar wordt je niet gelanceerd. De FIA zal, denk ik, stappen ondernemen om te zien wat er geoptimaliseerd kan worden."
Meest gelezen