Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Verstappen viel van het ene in het andere probleem: "Kan je het kampioenschap kosten"

Lange tijd leek Max Verstappen af te stevenen op een tweede positie in de Grand Prix van Bahrein, waarin alleen Charles Leclerc iets sneller was. Een uitvalbeurt enkele ronden voor het einde zorgde voor een nulscore en een flinke domper.

Verstappen Bahrain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Michael Potts / RacingNews365

Max Verstappen gold als de absolute favoriet voor de Grand Prix van Bahrein, ondanks dat hij zaterdag de pole nipt misliep. Over de racepace van de Red Bull RB18 bestonden weinig vragen. Het was echter Charles Leclerc die in zijn Ferrari een prima antwoord had op de Nederlander, die tot overmaat van ramp in de slotfase uitviel met een technisch probleem.

"Het was een moeilijke wedstrijd. Ik had niet de balans die ik op vrijdag had en kon de degradatie van de banden niet goed van voor naar achter regelen. Op het moment dat ik achter wat problemen had en ik wilde dat dan corrigeren naar de voorkant, dan ging dat niet. Er zat gewoon geen balans in de auto die erg lastig was om te rijden", vertelt de Nederlander aan Viaplay.

"Als ik dichterbij kwam dan werden de remmen te heet en moest ik weer meer liften. De strategie was ook niet helemaal top, want twee keer had ik de leiding kunnen nemen, maar doordat ze me vertelden dat ik de eerste ronde rustig moest rijden lukte dat twee keer niet. De volgende keer ga ik meer op mijn gevoel af."

Het resulteerde wel mooi gevecht tussen Verstappen en Leclerc die elkaar meermaals op de baan passeerden. De Ferrari-coureur beschikte echter over net iets meer pace en wist iedere ronde keer op keer een paar tienden uit te lopen.

Na de safety car-periode en met alle problemen hoopte Verstappen zijn tweede plaats veilig te stellen. Daarin leek hij ook te slagen, totdat de motor er mee stopte.

"Daarna denk je dat een tweede plek niet verkeerd was, maar na mijn tweede pitstop was er iets mis met het stuur. Normaal stuurt dat natuurlijk heel soepel, maar bij mij zat hij ineens vast en moest ik veel kracht zetten om er een beetje beweging in te krijgen. Hoe harder ik ging, des te problemen ik had. Op een bepaald moment kon ik overstuurmomentjes eigenlijk ook niet meer corrigeren. Na de herstart toen ik met Carlos aan het vechten was, dacht ik bij mezelf dat P2 na al die proberen een goed resultaat zou zijn. Ineens kreeg ik nog een probleem, waarbij het leek alsof er geen benzine naar de motor kwam en toen sloeg de motor af."

De snelheid van de nieuwe Red Bull is in orde, maar betrouwbaarheid is zeer belangrijk. Verstappen verloor 18 punten, punten die mogelijk later dit seizoen cruciaal kunnen blijken.

"Het was stabiel klote, maar er viel bijna niet mee te rijden. Het is een goed gevoel als ze zeggen dat het niet erger wordt. Dat je hier met twee auto's nul punten scoort is van onze kant dramatisch."

"Waarschijnlijk was het de benzinepomp, maar het kan ook iets kleins zijn. Dat zijn wel dingen waarop je een kampioenschap kan verliezen, dit zijn hele dure punten."

Formule 1 GP Bahrein 2022 RN365 Nieuwsdossier

26 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x