Max Verstappen heeft tijdens de Grand Prix van Monaco welgeteld één plaats kunnen winnen. Op het krappe stratencircuit is inhalen lastig, maar door een betere strategie dan de concurrenten van Ferrari finishte de Nederlander op het podium. De pitstop van regenbanden naar droogweerbanden was hierbij cruciaal. De Red Bull-coureur kwam na deze pitstop vlak voor Charles Leclerc het asfalt op. Verstappen verdedigde hard, maar volgens Ferrari maakte hij hierbij een overtreding door over de gele lijn te komen bij het verlaten van de pitstraat. De FIA heeft het protest van de Scuderia echter verworpen. Het was geen fijn moment voor Ferrari, maar voor Verstappen was het juist het hoogtepunt van de race in Monaco. "Ik had het nodig daar de grens een beetje op te zoeken", legt hij uit ten overstaan van onder meer RacingNews365. "Anders kon hij (Leclerc) mij voorbij gaan, want ik had de tractie niet. Mijn pit exit was best... waarschijnlijk was dat het moment waar ik het meest van heb genoten, gewoon mijn pit exit, en ervoor proberen te blijven."
Verstappen: 'We hebben het resultaat gemaximaliseerd'
Dat het uitrijden van de pitstraat het hoogtepunt was, zegt volgens Verstappen wel genoeg. "Dat vatte mijn race wel samen. Natuurlijk, na gisteren, toen ik geen laatste ronde kon doen (in Q3, red.) en als vierde moest starten, wist ik dat mijn race er onder ging lijden. Het ging echter om het maximaliseren van het resultaat en ik denk dat wij dat als team hebben gedaan." Het missen van een overwinning of een tweede plaats lag volgens de Limburger niet aan de Red Bull-bolide. "Onze snelheid was goed. Alle rondes in vrije lucht voelden goed. De keuze om naar de mediums te gaan was riskant, vond ik, in plaats van op de harde band te blijven. Vooral omdat we niet wisten hoeveel ronden er nog zouden zijn." "Maar vóór mij hadden twee auto's ook last van bandenslijtage. Checo (Sergio Perez) had last van slijtage bij zijn voorbanden en Carlos (Sainz) had problemen met de achterkant. Voor mij was het ondertussen onmogelijk om nog in te halen. De balans voelde echter goed aan en ik kon heel dichtbij komen. Als ik had gewild, dan had ik een paar keer tegen Carlos aan kunnen knallen in de hairpin. Misschien vond hij dat wel leuk."
Meest gelezen