Voor Jos Verstappen is bovengenoemde vraag een relatief simpele. De veiligheid in de Formule 1 kan al verbeterd worden door één ingreep, zo suggereert hij in 'F1 Talk - with Max Verstappen' van Viaplay . "Eén van de dingen die je kunt doen, is het lichter maken van de auto. Als de auto's zó zwaar zijn, is automatisch de impact ook veel zwaarder. Het gewicht kan daarin dus een rol spelen, maar sommige circuits zullen altijd gevaarlijk blijven." Zoon Max haakt daarop in door direct het stratencircuit van Djedda aan te stippen als voorbeeld van zo'n 'gevaarlijk' circuit. Dat heeft echter vooral ook te maken met de huidige generatie F1-auto's. "De auto's van nu liggen heel laag boven de grond. Op dat circuit komen in de exit van bocht 10 de kerbstones op je af, maar de vorm en de hoek waaronder die kerbstones geplaatst zijn, zijn verkeerd. We glijden er allemaal overheen en als de vloer daar dan de grond raakt, zit een zwaar ongeluk in een klein hoekje."
GPDA praat met FIA en FOM
De oplossing? "Allereerst is de radius van die bocht niet goed, dat terwijl de snelheden daar heel hoog liggen. De vorm van die kerbstones moet anders worden, óf de ruimte achter de kersbtones moet opgevuld worden, zodat je er overheen kunt rijden, zonder de auto op de grond slaat." Een belangrijk orgaan in het verbeteren van de veiligheid is de rijdersvakbond GPDA. Verstappen legt uit dat de GPDA het gesprek met de FIA en de FOM reeds aan is gegaan om het circuit in Djedda te verbeteren. "Drie coureurs van de GPDA spraken met de FOM en de FIA over wat we met de baan kunnen doen. Op het punt waar Mick Schumacher zo hard crashte bijvoorbeeld stonden geen Tecpro-afzettingen. Hij knalde vol op een betonnen muur en dat is niet best." "Er zijn kleine dingen die we kunnen verbeteren, en vaak worden die kleine dingen vergeten, zoals bijvoorbeeld de hoek waaronder muren geplaatst worden. In kwalificaties rijd je de ene ronde op snelheid en de volgende ronde rijd je langzaam om de banden af te laten koelen." "Maar als de één 80 kilometer per uur rijdt en dat ander 330, dan is dat gevaarlijk. Op een normaal recht stuk zie je die ander wel aankomen, maar hier niet, dus het verplaatsen van de muren kan daarbij helpen." Overigens zijn de gebeden van Verstappen en collega's verhoord: Saoedi-Arabië voert wijzigingen door aan het circuit .
Meest gelezen