Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen wil dat Honda meer risico neemt met motor

Max Verstappen is tevreden over de ontwikkeling die motorleverancier Honda doormaakt. Tijdens de Oostenrijkse Grand Prix durfde de Japanners meer risico te nemen met de motor, iets dat de Nederlander graag in de rest van het seizoen terugziet.

De zege in Oostenrijk kwam volgens Max Verstappen tot stand door een samenloop van omstandigheden. Het team had geen problemen met de koeling, daar waar Mercedes worstelde, en de upgrades aan de RB15 werkten prima. Op het circuit van Silverstone doet Verstappen ten overstaan van RacingNews365 zijn verhaal. "We hadden geen problemen met de koeling en hoefden daardoor het vermogen minder terug te schroeven." Als het aan Red Bull ligt neemt Honda in de rest van het seizoen meer risico met haar motoren. Op de Red Bull Ring reed Verstappen voor het eerst langere tijd in motorsetting 11 tijdens de race, een setting waarmee er meer vermogen beschikbaar komt, maar waarmee de slijtage van de krachtbron ook toeneemt. "In de kwalificatie stond de motor altijd maximaal open en in de races reden we tot op heden in een normale modus. Het is logisch dat Honda na hun jaren met McLaren de focus legt op de betrouwbaarheid, maar we weten dat we dit seizoen toch nog een penalty moeten pakken. Dan heb ik liever dat we ook meer riskeren met de motor." De Franse Grand Prix, waarin Red Bull er totaal niet aan te pas kwam, zorgde voor een ommekeer. Vanuit het team werd Honda verzocht om haar aanpak te wijzigen, zo legt Verstappen uit: "Ik heb niet met de vuist op tafel geslagen na die race, maar we hebben wel gezegd dat er wat moest veranderen. De rest van het jaar doorgaan zoals in Frankrijk was geen optie." "We willen dat Honda de motor wat agressiever afstelt en meer risico neemt, maar wel dat de motor heel blijft. Als de motor ploft sta je met lege handen. Een agressievere afstelling zal wel zorgen voor meer slijtage." Honda werkt momenteel hard aan de Spec 4-motor, waarmee Verstappen en Pierre Gasly bij inzet hiervan direct een gridstraf wacht. "We willen de straf pakken op circuits waarvan we weten dat we minder kans hebben op een top resultaat."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"