Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen wil geen regelwijzigingen na crash Leclerc: "Zou niet eerlijk zijn"

Op een wel heel bijzondere manier trok Charles Leclerc de poleposition voor de Grand Prix van Monaco naar zich toe. De Monegask stond zaterdagmiddag eerste, maar crashte, waarna de rode vlag werd gezwaaid en niemand zijn tijd meer kon verbeteren. Moeten er regels komen zodat een coureur als Leclerc in de toekomst gestraft zou kunnen worden? Nee, zo oordeelt de Ferrari-coureur, die bijval krijgt van Max Verstappen.

Menig Formule 1-fan moest even terugdenken aan de kwalificatie in Monaco uit 2006 toen Charles Leclerc zijn Ferrari-bolide in de muur parkeerde tijdens het slot van de kwalificatie. Anderhalf decennium geleden deed Formule 1-legende Michael Schumacher iets vergelijkbaars toen hij aan het einde van de kwalificatie in het prinsdom zijn wagen stilzette in de bocht Rascasse, waardoor al zijn concurrenten achter hem last hadden van gele vlaggen en hij zo de poleposition veroverde. De crash van Leclerc leek absoluut niet diezelfde intentie te hebben, maar de gevolgen waren wel vergelijkbaar. In de IndyCar hebben ze in ieder geval een oplossing voor coureurs zoals Schumacher en Leclerc, of ze nou wel of niet expres de pole op die manier voor zich op hebben geëist. Als een coureur daar een rode vlag veroorzaakt, dan worden de twee snelste ronden van die coureur uit die sessie geschrapt, ook al waren deze al eerder neergezet. In gesprek met onder meer RacingNews365 wordt de top drie van de kwalificatie, Leclerc zelf, Max Verstappen en Valtteri Bottas, gevraagd of de Formule 1 met een vergelijkbare regel moet komen. De Nederlander denkt in ieder geval van niet. "Er zit een verschil tussen het raken van de muur na een fout en het expres maken van een fout." "Als Charles zijn auto met een kapotte voorvleugel had geparkeerd, dan was het een ander verhaal geweest. Hij raakte echter de muur en kwam toen in de muur terecht waarin ik ook al twee keer geëindigd ben", zo doelt de ervaringsdeskundige op 2016 en 2018, toen hij op precies dezelfde plek als Leclerc crashte. "Het is dus gewoon ongelukkig", oordeelt hij. Natuurlijk is het jammer hoe het gelopen is, beaamt Verstappen. "Ik ben teleurgesteld dat ik geen gooi kon doen naar de pole, maar zo gaat het leven soms. Soms lukt het niet, het zij zo. Ik ben niet van mening dat Charles' andere tijd af had moeten worden gepakt of in de toekomst de regels moeten worden gewijzigd. Dat zou namelijk niet eerlijk zijn, want we doen allemaal onze stinkende best. Het is niet makkelijk hier in Monaco, zeker om op de limiet te rijden. Het is makkelijk om een fout te maken." Leclerc is het - niet geheel onlogisch - ook niet eens met de stelling. "Ik snap wat Max net zei. Als ik het expres had gedaan, dan had ik de muur wel wat minder hard geraakt, maar dit was natuurlijk niet expres. Ik was aan het pushen op de limiet. Voor nu maak ik me vooral zorgen om de wagen, ik hoop het daar goed mee gaat. Het ziet er niet echt goed uit..." "Zoals Max al zei, op een stratencircuit zoals hier, waar we de limieten opzoeken, daar worden fouten gemaakt. Het is een heel ander verhaal als het expres gebeurt, maar ik denk dat het wel duidelijk is dat dat hier niet het geval was", aldus Leclerc, die tot slot ook van Mercedes-concurrent Bottas bijval krijgt. "De regels zijn prima, het zij zo. Soms gebeuren dingen waar je geen controle over hebt. Soms heb je geluk, soms niet, zo gaat het nou eenmaal."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal