Het vertrek van Daniel Ricciardo aan het eind van 2018 heeft Red Bull flinke kopzorgen opgeleverd. Als gevolg moest het een waardige opvolger voor de Australiër zien te vinden, dat bleek geen gemakkelijke opgave. De aanvankelijk uitgekozen Pierre Gasly werd na een half seizoen vervangen door Alexander Albon, die nota bene bezig was aan zijn debuutjaar. Red Bull heeft in zijn overgangsjaar, waarin het voor het eerst met Honda-motoren reed, dan ook vooral op Max Verstappen moeten steunen voor feedback om de RB15 verder te ontwikkelen. De Nederlander vond dit geenszins vervelend, maar hij hoopt wel dat er snel verandering in komt. "Ik heb me altijd wel gefocust op mijn eigen set-ups en mijn manier van doen, maar het zal wel fijn zijn om volgend jaar ook wat werk te kunnen verdelen en niet zelf alle testonderdelen uit te hoeven proberen", geeft Verstappen te kennen. "Dan kan ik me ook op andere aspecten van de auto richten. Het team is tot nu toe echter heel goed omgegaan met de situatie. Echter zullen we voor komend seizoen proberen terug te keren naar de filosofie van het verleden, waar de taken meer worden verdeeld.” Verstappen erkent dat het even niet anders was. "Voor de andere zijde van de garage ging dit jaar altijd een leerproces worden. Met Daniel (Ricciardo, red.) probeerden we destijds ieder iets anders met de auto om deze zo te verbeteren, dat is ons dit jaar niet gelukt. Hopelijk kan dat volgend jaar wel, dan heeft Albon namelijk een goede voorbereiding achter de rug. Hij kent dan de banen én de auto beter. Het was geen makkelijke combinatie dit seizoen”, concludeert Verstappen. Houdt de FIA de hand boven het hoofd van Ferrari? Hoor daarover meer in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, met F1-journalisten Ruud Dimmers, Jan van der Burgt en gastheer Jeroen van Inkel.
Meest gelezen