Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen wilde straf pakken: "Liever eerste finishen met penalty"

Max Verstappen en Lewis Hamilton schotelden de Formule 1-fans een prachtig gevecht voor. Eindelijk was de langverwachte titanenstrijd er, waarbij de Nederlander nipt aan het kortste eind trok.

Max Verstappen haalde Lewis Hamilton enkele ronden voor het einde van de race in, maar ging met vier wielen buiten de baan. Daarom moest hij later in de ronde Hamilton weer voorbij laten gaan. In de resterende ronden lukte het niet meer om een inhaalactie te plaatsen. Als het aan Verstappen had gelegen had hij zijn positie niet teruggegeven, maar geprobeerd om een gat van vijf seconden te realiseren. Dit in de wetenschap dat deze tijdstraf zou volgen voor het buiten het asfalt inhalen. Het team gaf hem echter de call om Hamilton voorbij te laten. "Ik finish liever eerste en dan een penalty, dan zo als tweede. Zo denk ik erover, daar hoeft natuurlijk niet iedereen het mee eens te zijn", is Verstappen duidelijk in gesprek met Ziggo Sport. Het positieve gevoel overheerst echter bij Verstappen: "Het is pas de eerste race van het seizoen en dat we nu zo balen is ook een goed teken, want vorig jaar waren we hier blij mee geweest." Probleemloos verliep de Grand Prix allerminst. Het differentieel zorgde, zeker in het begin van de race, voor problemen. "Ik weet het niet. Er was iets heel raars aan de hand. Iedere keer als ik op het gas ging dan slipte een wiel meer", legt Verstappen uit. "Het was iets beter nadat ik was aan had gepast, maar dat is natuurlijk niet wat je wil. Dat moeten we nog even analyseren." Mercedes reed met twee rijders vlak achter Verstappen, waardoor ze een tactisch teamspel konden spelen. Hamilton koos voor de undercut en Red Bull moest tot twee keer toe antwoorden. Hanteerde Red Bull wel de juiste strategie? "Het is altijd lastig zeggen achteraf. Het probleem is dat je hier heel lastig in kunt halen en dat is ook gebleken. Je moet normaal altijd je positie op de baan behouden, maar Mercedes had keuze uit meer banden." "Wij konden alleen maar deze strategie doen, zij konden ook nog een driestopper doen. Dat is iets waar we naar moeten kijken, hoe we het voor de volgende keer moeten indelen qua banden." Verstappen wist Hamilton wel in te halen op de baan, maar is daar nuchter over: "Dat is fijn, maar daar koop ik niets voor."

Viaplay
x
GP China Verstappen houdt kaarten tegen de borst: "We betreden het onbekende"