Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Verstappen zet vraagtekens bij absurd FIA-bonnetje: 'Dat had niemand verwacht'

Het kost volgend jaar meer dan een miljoen euro om Max Verstappen alleen maar op de startgrid van de Formule 1 te laten verschijnen.

Verstappen Abu Dhabi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Een superlicentie is eigenlijk een 'rijbewijs' wat je moet hebben om in de Formule 1 te mogen rijden. Deze vergunning wordt door de FIA afgegeven als een coureur genoeg superlicentiepunten heeft behaald. De punten behaal je door bijvoorbeeld kampioen te worden in de Formule 2, of in het Formule 3-kampioenschap.

Bovendien is zo'n superlicentie niet gratis. Het toelatingsbewijs kost zo'n 10.400 euro, en dat is plus 2,100 euro per gescoord WK-punt in het afgelopen F1-seizoen. Dit betekent dat Red Bull Racing flink in de buidel moet tasten aankomend seizoen om Verstappen zijn licentie te betalen. De Nederlander heeft dit seizoen 575 WK-punten gehaald en per behaald punt moet geschat zo'n 2.100 euro afgerekend worden. Het rekensommetje leidt naar een bescheiden 1.217.900 euro om Max Verstappen volgend jaar alleen maar op de startgrid te laten verschijnen.

Red Bull betaalt

Zijn superdure superlicentie komt ook ter sprake bij het eindejaarsinterview met Viaplay. Het is niet dat de Red Bull-coureur zelf het bedrag voor zijn toelatingsbewijs moet neerleggen: "Dat betaalt het team gelukkig", lacht de Nederlander.

Maar de bedragen fluctueren wel erg. Zo zit er momenteel een groot verschil tussen de duurste en de goedkoopste superlicentie. De superlicentie van Logan Sargeant (12.500 euro) bedraagt één procent van die van de drievoudig wereldkampioen. En deze wereldkampioen was dit jaar al niet goedkoop: "Afgelopen jaar, bijna een miljoen. Maar nu gaan we eroverheen."

Max kan zich ook niet meer herinneren hoeveel hij gedurende de jonge jaren van zijn carrière aan de licentie kwijt was: "In het begin, geen idee. Je betaalt volgens mij 10.000 per punt... Ja..."

Hij is wel van mening dat het prijskaartje van deze superlicenties heroverwogen mag worden, al ging waarschijnlijk niemand ervan uit dat één coureur in een jaar 575 WK-punten wist te scoren. "Ik denk wel dat daar een beetje een normale verhouding in moet komen. Maar weet je, dat soort dingen worden opgeschreven, en ik denk dat niemand had verwacht dat er uiteindelijk zoveel punten gescoord zouden worden."

We zijn genomineerd voor Website van het Jaar! Kunnen we op jouw steun rekenen om te winnen? Alvast hartelijk dank voor je stem!

Stem op RacingNews365

Praat mee!

Viaplay
x
Mega salaris! 'Newey strijkt enorm salaris op bij nieuwe werkgever'