Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen zet vraagtekens bij Red Bull-tactiek: "Was niet fijn"

Max Verstappen moest even aan de bak tijdens de GP van Groot-Brittannië. Hij vraagt zich af of hij wel de best mogelijke strategie meekreeg van zijn team.

Alhoewel de GP van Groot-Brittannië de zesde overwinning op een rij was voor Max Verstappen, ging het zeker niet vanzelf. De Nederlander kende een slechte start en moest Lando Norris van zich afschudden. Na de Grand Prix neemt de Red Bull-coureur ons terug naar zijn zondag. Hij is verrast door McLaren. "Het was geen simpele race. Ik had een slechte start, veel wielspin. Toen moest ik mezelf langs Lando Norris vechten. Dat duurde een paar ronden en vervolgens duurde het weer een aantal ronden om de banden af te laten koelen. Lando kwam sterk terug met behulp van DRS." "Zodra de rust weer was teruggekeerd, konden we ronde na ronde een gaatje opbouwen", vervolgt Max. "Op een gegeven moment lag ik wel negen seconden voor op Lando, dus dat was positief. Alles ging goed, maar toch was het verrassend om te zien dat McLaren echt zo snel was de hele stint."

Tactische beslissing

Nadat de safety car op de baan kwam omdat de auto van Kevin Magnussen weggetakeld moest worden, stond Red Bull voor een interessante keuze. Welke banden worden er gekozen? Uiteindelijk viel de keuze op de zachte banden, vooral vanwege de goede eerste stint op die banden van George Russell. Verstappen heeft er achteraf zo zijn twijfels bij. "Door de safety car moesten we de beslissing nemen: welke banden kiezen we? De harde of de zachte banden? We kozen voor de zachte banden. Op dat moment dacht ik dat het de juiste keuze was, maar zodra de race weer op gang werd gebracht, realiseerde ik me al snel dat het lastig was om de bandentemperaturen onder controle te houden." "Het gat naar Norris bleef ongeveer gelijk, maar het was niet bepaald fijn om zo te rijden. Daar gaan we dus nog eens naar kijken, want misschien hadden we voor de harde banden moeten kiezen. De eerste twee, drie ronden na de herstart zouden op de harde banden natuurlijk wat lastiger zijn, maar op die banden hadden we de hele stint wel wat harder kunnen pushen. Aan het einde van de stint waren die banden sneller geweest."

Norris met vergelijkbaar probleem

Ironisch genoeg zette Lando Norris, die precies het omgekeerde probleem had, ook vraagtekens bij de strategie van zijn team. McLaren monteerde namelijk de harde banden onder zijn wagen, maar volgens de jonge Brit waren juist de zachte banden waarschijnlijk de betere optie geweest. "Het is lastig om in te schatten welke banden de juiste waren. Had ik liever de zachte banden gehad? Hadden de zachte banden ervoor gezorgd dat ik in die eerste ronden na de herstart minder onder druk had gestaan? Absoluut. Ik had echter geen nieuwe banden meer." Lando kijkt naar Verstappen. "Reed jij die laatste stint op nieuwe softs?". Max reageert: "Zo goed als nieuw." Norris trekt aan de hand daarvan zijn conclusie. Hij snapt de keuze van zijn team niet. "Dan hadden we in hetzelfde schuitje als jullie gezeten. Ik zie dan ook geen goede reden om niet voor de zachte banden te kiezen. Ik vind dat we onszelf te veel onder druk hebben gezet, omdat we de harde banden aan de praat moesten krijgen tijdens de herstart, waarna er nog slechts tien ronden te gaan waren." "We gaan het hier intern nog over hebben. Ik heb mijn team meermaals aangegeven om over de zachte banden na te denken. Ik heb het zo veel mogelijk geïnsinueerd, maar uiteindelijk vertelden ze me gewoon dat ze de harde banden hadden gemonteerd. Dat was niet echt wat ik wilde, maar uiteindelijk is het wel gelukt", zo sluit de nummer twee van de zondag af.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal