De kwalificatie voor de Spaanse Grand Prix verliep voor Max Verstappen voorspoedig totdat hij bij zijn laatste poging in Q3 te maken kreeg met een DRS-probleem. Daardoor moest hij genoegen nemen met de tweede plek, achter Ferrari-coureur Charles Leclerc. Over de problemen maakt Max zich weinig zorgen. "Dit hebben we vorig jaar al heel vaak gehad, dus uiteindelijk is het weer heel snel te verhelpen", zo laat hij optekenen in gesprek met onder meer RacingNews365 .
Een Ferrari-pole had Verstappen al verwacht
Dat Ferrari uiteindelijk de poleposition veroverde, kwam voor Verstappen niet als een verrassing. De Nederlander had het eigenlijk wel verwacht, zo vertelt hij. "Het zag er allemaal goed uit bij Ferrari. Dan zie je wel dat zij wat snelheid hadden gevonden. Dat kwam ook terug over een enkele ronde, dus uiteindelijk kan ik daar weinig aan doen." "Al met al hadden wij al het hele weekend geen topbalans, maar in de kwalificatie was het wel wat beter. Alleen kwamen zij dit weekend met updates en wij niet, dus het was ook wel een beetje de verwachting. Ferrari is eigenlijk tijdens alle kwalificaties dit seizoen heel snel geweest over een hele ronde, dus als je dan ook nog eens wat tijd wint met nieuwe onderdelen, dan is dit (de pole voor Ferrari, red.) redelijk normaal", zo klinkt zijn logische redenatie.
Bandenslijtage, bandenslijtage en nog eens bandenslijtage
Bandenslijtage. Dat lijkt op zondag het toverwoord te gaan worden in het warme Barcelona. Het kwik zal tijdens de Spaanse Grand Prix stijgen tot ruim voorbij de dertig graden Celsius. Verstappen weet dat de race niet gewonnen zal worden in de eerste ronde, zo vertelt hij als hem gevraagd wordt naar zijn startplek op de eerste rij. "Als het kan in bocht een dan ga je ervoor, maar als het niet lukt, dan hoop je dat je de snelheid hebt tijdens de rest van de race. Ik denk dat Ferrari heel snel zal zijn, maar met deze temperaturen is het heel belangrijk om goed op de banden te letten. Voor het bandenmanagement is het vervelend om in deze hitte achter iemand te rijden. Dat is echter altijd zo, dat je meer je banden slijt als je dicht achter iemand rijdt" Het bandenvoordeel dat Red Bull op vrijdag had ten opzichte van Ferrari is in ieder geval verdwenen, oordeelt Verstappen. Hij zag de Italianen een stap maken. "Op vrijdag zag het er goed uit, maar als ik naar de zaterdagse longruns van Ferrari kijk, denk ik dat niet meer. Het zag er gewoon goed uit bij Ferrari, en ook al waren het longruns op de zachte banden, zijn die wel representatief"
Red Bull moet met 'veel' updates komen
Ferrari lijkt dus uiteindelijk ook wel een stapje te hebben gezet door de nieuwe upgrades. Op de rechte stukken is het team uit Maranello in Barcelona zelfs bijna even snel als Red Bull, terwijl dat de afgelopen raceweekenden wel anders was. Verstappen wil dan ook zien dat zijn eigen team met nieuwe updates komt en net als de concurrentie stappen gaat zetten. Mercedes heeft namelijk ook veel tijd gewonnen. "We moeten ons gewoon op onszelf concentreren en zorgen dat we veel updates mee gaan brengen de komende wedstrijden, zodat we in ieder geval over een enkele ronde een stap kunnen maken. In de kwalificatie stond Ferrari dit jaar al heel vaak voor ons, maar wij waren vaak wat beter qua banden. Over het algemeen moeten wij dus wat tijd vinden over een ronde", aldus Verstappen.
Meest gelezen