Het drietal had in de afgelopen twee seizoenen en met name in 2018 een wel erg forse voorsprong op de rest van het veld. Vorig jaar werd het op een gegeven moment zo behoorlijk, dat de rest van de deelnemers begon te spreken over de 'Formule 1,5' of het 'B-kampioenschap'.
Nu beide wintertestweken achter de rug zijn, denkt Max Verstappen dat de zeven 'overige' teams een stukje dichterbij zijn gekomen. "Echter, dat was vorig jaar in het begin van het seizoen ook het geval", waarschuwt de Nederlander in gesprek met zijn eigen website. "Gedurende het seizoen splitst het zich dan weer op, dat heeft natuurlijk ook deels te maken met het beschikbare geld en de goede mensen, maar het is ook normaal dat een topteam meer kan ontwikkelen dan een wat kleiner team. Als de kleinere teams toevallig een hele goede auto in de winter bouwen, kunnen ze daar wel op teren, maar uiteindelijk valt het voordeel weg." Verstappen noemt twee teams in het bijzonder, die volgens hem duidelijk op de deur bonzen. "Ik denk dat Alfa Romeo en Renault weer een goede stap hebben gemaakt, maar vervolgens gaat het erom hoe de ontwikkeling zal zijn." In 2018 werd Mercedes wereldkampioen bij de constructeurs met 655 WK-punten, nummer twee Ferrari reikte tot 571 stuks. Red Bull Racing moest na 21 Grands Prix genoegen nemen met 419 punten. Het verschil tussen de top drie en Renault, dat vierde werd, was immens: de Franse stal scoorde 'slechts' 122 punten.
Meest gelezen