Max Verstappen won de Grand Prix van Oostenrijk in 2018 onder zeer warme weersomstandigheden. Zowel de Mercedessen (die daar ook kampten met betrouwbaarheidsproblemen) als de Ferrari's hadden daardoor last van blaarvorming op de banden, terwijl de Nederlander juist optimaal wist om te gaan met zijn rubber. "Ik herinner die dag in Spielberg nog heel goed", aldus Mario Isola, de sportief directeur van Pirelli, in gesprek met RacingNews365 . "Op de Red Bull Ring draait het door de zeer lange rechte stukken en langzame bochten om tractie en remmen. Maar er zijn ook twee snelle linkerbochten waar je met koude rechterbanden aankomt, die juist daar tóch grip moeten geven. Dus moet je vooral de achterbanden zéér goed managen. Anderzijds wil je uit langzame bochten steeds vroeg op het gas voor maximale tractie. Max wist dat toen perfect te balanceren." De Italiaan beargumenteert dat juist dit optreden het talent van de Nederlander als Formule 1-coureur onderstreept: "Hij is een écht toptalent en dat zeg ik niet als enige. Talent in de moderne F1 draait niet alleen om snelheid, maar juist ook goed omgaan met de auto en vooral de banden - twee uur lang consistent zijn. Anders rijd je alles zo stuk."
Meest gelezen