Op 20 november 2022 reed Felipe Drugovich zijn eerste vrije training in de Formule, bij de GP van Abu Dhabi. Net ervoor werd hij kampioen van de Formule 2. In de jaren erna volgden nog enkele vrije trainingen voor de 25-jarige Braziliaan, maar tot meer dan reserve-coureur bij Aston Martin leidde het niet. En dat terwijl coureurs waar hij tegen reed als Jack Doohan, Logan Sargeant en Liam Lawson wel debuteerden in de Formule 1.
Dit jaar rijden rookies Oliver Bearman, Kimi Antonelli, Gabriel Bortoleto, Isack Hadjar en Franco Colapinto in de Formule 1, Drugovich niet. Wel maakt hij dit weekend zijn debuut in de Formule E. In Berlijn is hij bij Mahindra de vervanger van Nyck de Vries die WEC-verplichtingen heeft. RacingNews365 sprak in Berlijn met Drugovich, die zijn debuut maakt in een officiële race in een Formule-wereldkampioenschap.
"Het voelt echt fijn, zeker in de positie waarin ik nu zit. Ik hoop gewoon te kunnen racen wanneer ik kan. Dit is echt een goede kans voor mij om beter te worden in het racen. Achter het stuur kruipen in een raceweekend in een Formule-auto, dat is erg leuk", begint Drugovich.
Maar natuurlijk wil hij het liefst in de Formule 1 rijden. Is dat nog altijd een optie voor de Braziliaan? "Om eerlijk te zijn is dat moeilijk te zeggen op dit moment. We bekijken wat de mogelijkheden zijn voor volgend jaar, maar tegelijkertijd moet ik ook iets anders hebben. Iets waarbij ik het hele jaar kan racen, waar ik me echt op kan focussen. Niet kijken naar mogelijkheden voor hier en daar een losse race."
Cadillac voor Drugovich?
Volgend jaar komt er met Cadillac een extra team op de F1-grid. Is dat een mogelijkheid voor Drugovich om in de F1 te komen? "Het is een optie, maar tegelijkertijd is het ook erg moeilijk. Ze praten met veel coureurs. Ik zou er natuurlijk graag bij willen zijn en ik zou er graag willen racen. Dat is mijn droom. Maar er is ook racen buiten de Formule 1, er is leven buiten de Formule 1. Dus we moeten afwachten."
De jaren aan de zijlijn van de Formule 1 bij Aston Martin, hoe lastig was dat voor de voormalig F1-kampioen? Want hij moest als reservecoureur wel fit en scherp blijven. "Het is erg moeilijk. Voor een maand, of een jaar is dat wel te doen, maar tweeënhalf jaar is best moeilijk geweest. Die paar keer per jaar dat ik de kans kreeg om in de auto te stappen, dan moet je het maximale eruit halen."
Als het voor Drugovich geen Formule 1 wordt, is de Formule E dan een optie voor hem? "Dat is een optie. Uiteraard heb ik nog geen idee wat er volgend jaar gaat gebeuren en welke kansen ik ga krijgen, maar het (Formule E, red.) zou zeker een optie zijn.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!