Mocht je het gemist hebben: de FIA heeft genoeg gezien van het stuiteren en wil vanaf de GP van Canada in gaan grijpen als bepaalde Formule 1-bolides te veel of te hard stuiteren. Met behulp van sensoren en metingen willen ze teams dwingen om de afstelling van hun auto aan te passen als deze te veel stuitert. Voorafgaand aan de derde vrije training wordt dan een bepaalde 'veilige' grens opgesteld waaraan de teams zich moeten houden. In de Formule 1-paddock viel het nieuws bij velen rauw op het dak. Haas-teambaas Guenther Steiner sprak met onder meer RacingNews365 over de nieuwe regels. Hij vindt dat het allemaal wat te snel is gegaan. "Iets onderzoeken is geen probleem. Waarom zou dat een probleem zijn? Maar als er iets achter zit dan moet je eerst uitzoeken wat het is voordat je een beslissing neemt. Hoe meer data en informatie je hebt, hoe beter de beslissing is die je daarna maakt." Vanaf de derde training moeten de teams hun auto dus op orde hebben. Er komt een wiskundige formule waarmee kan worden berekend of een auto aan de regels voldoet, maar op het moment van schrijven heeft de FIA die nog niet opgesteld. Het heeft de teams opgeroepen om 'hen daarbij te helpen, zo lieten ze op donderdag weten. "Het is wat optimistisch om al voor de derde training een formule te hebben, maar we zullen het zien", lacht Steiner. "Je moet ergens beginnen. Als ze dan uiteindelijk toegeven dat ze te optimistisch waren is dat oké... Maar wat doe je als iemand zich niet aan de regels houdt? Boetes uitdelen? Ik weet het niet...", klinkt hij verbaasd. "We gaan iets meten, daarna zetten we een grens en wat doen we daarna als we boven of onder die grens zitten? Ik heb geen idee. Laten we beginnen met het meten en dan zien we daarna wat de volgende stap is", klinkt zijn advies.
Steiner waarschuwt: "Dit kan de rangorde compleet veranderen"
Volgens Steiner zijn de verschillende maatregelen van de FIA wat overdreven. Zo wil de autosportbond ook de bodemplaten van de teams strenger gaan controleren op slijtage en design. De Haas-teambaas ziet echter een simpele oplossing. "Zoals ik zei: we moeten eerst meten wat het is. Sommige auto's hebben er inderdaad heel erg veel last van. Er is echter al een oplossing: de rijhoogte verhogen, maar dan ga je langzamer. En wie wil dat?", aldus de Italiaan, die waarschuwt voor veranderingen midden in het seizoen. "Ik weet niet hoeveel jaar geleden het was, maar toen werden halverwege het seizoen de banden aangepast. Dat is hetzelfde, als je iets fundamenteels verandert, dan kan je de hele rangorde compleet op zijn kop zetten. Is dat eerlijk? Nee." "Ze doen het onder het mom van veiligheid, maar dat kan ook gewoon als volgt benaderd worden: als het te gevaarlijk is, verhoog dan gewoon je auto. Ik denk dat we juist uit moeten zoeken vanaf welke grens het gevaarlijk is, zonder eerst de regels te veranderen." Al met al blijkt het uit de woorden van Steiner wel dat er bij de F1-teams ook nog heel veel onduidelijkheid en verwarring is. De komende dagen zal duidelijk worden hoe en wat, maar we hebben nog langer niet het einde van deze stuitersoap gehoord. "We moeten de limiet vinden en als je erboven zit, dan... ik heb geen idee welke straf je kan krijgen, want ik heb er ook nog niet in detail naar gekeken. Het is allemaal nog erg 'vers'. Ik snap er vooralsnog weinig van, want ik heb de details ook nog niet. Ik moet nog met mijn engineers gaan praten, want iedereen probeert dit nog beter te snappen."
Meest gelezen