Terwijl Sebastian Vettel naar een knappe tweede plaats reed in Bakoe, zat zijn teamgenoot al vanuit de garage toe te kijken. Lance Stroll moest de race namelijk plotseling staken toen hij een klapband kreeg. Hetzelfde gold voor Max Verstappen, die aan het einde van de race plots de controle verloor over zijn Red Bull nadat zijn linker achterband het zonder waarschuwing begaf. In gesprek met onder meer RacingNews365 wordt viervoudig kampioen Vettel gevraagd wat hij vond van de onderzoeksresultaten van Pirelli. De bandenleverancier zei dat het niet aan haarzelf lag en ook de teams trof geen blaam. Tegelijkertijd insinueerde de Italianen dat een dergelijke klapband alleen veroorzaakt zou kunnen worden door het spelen met bandenspanningen. Volgens Vettel heeft zijn team Aston Martin in ieder geval niets gedaan dat niet door de beugel kon. "Het enige dat belangrijk is - en ik kan alleen voor mijn team spreken - is dat wij hebben gedaan wat Pirelli van ons heeft gevraagd. Verder heb ik geen idee. Vanuit onze kant kunnen wij er niets aan toevoegen", aldus de Duitser, die vervolgens wordt gevraagd naar de insinuaties van Pirelli, dat tussen de regels door liet schemeren dat Aston Martin en ook Red Bull mogelijk met de bandenspanning had gesjoemeld. "Iedereen op de grid wordt gecontroleerd. En ik weet dat bij ons alles prima was, dus dat is het belangrijkst. We hoeven het er verder niet over te hebben. Er zijn richtlijnen, daar hebben we ons aan gehouden, wij hebben de banden op een veilige manier gebruikt. Zodra een klapband zich voordoet moeten we begrijpen hoe dat kan gebeuren. Het is duidelijk dat de veiligheid de topprioriteit hoort te zijn." "Natuurlijk heb je tijdens een race veel verschillende scenario's waar de banden tegen opgewassen moeten zijn", vervolgt hij. "Dat is natuurlijk een uitdaging. Hoge snelheden, lage snelheden, warme buitentemperaturen, lage temperaturen, glad asfalt, minder glas asfalt, safety car-situaties enzovoort. Er is dus zonder twijfel veel stress voor de banden, maar het product moet ontwikkeld zijn om zo veilig mogelijk te zijn." "De laatste jaren hebben we het meerdere keren meegemaakt. Er is daarna altijd een goed onderzoek, maar namens de coureurs kan ik zeggen dat de prioriteit ligt bij de veiligheid. Alle andere dingen moeten op de tweede plaats staan", redeneert de Aston Martin-coureur, die tot slot de vraag krijgt voorgeschoteld of hij het volledige vertrouwen heeft in de veiligheid van de banden waar hij op moet racen. "Het korte antwoord is dat ik niet honderd procent kan zeggen van wel, maar ook niet honderd procent van niet."
Meest gelezen