Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vettel: 'Mercedes motor zes tienden sneller tijdens kwalificatie'

Al vier races staan Sebastian Vettel en Ferrari droog. Na de prachtige 1-2 voor het Italiaanse team in Monaco ging het de afgelopen races beduidend minder. Voor een deel wordt daarvoor gewezen naar de krachtigere Mercedes-motor die op de (semi) snelle circuits in het voordeel was. Een probleem is de kwalificatiesnelheid van de Ferrari.

Hamilton en Bottas domineren de kwalificaties, waarbij Ferrari het in Q3 vaak stevig moet afleggen. In Baku bedroeg de achterstand meer dan één seconde en in Engeland ruim zeven tienden. De racepace van de Ferrari is wel aanzienlijk beter, maar volgens Sebastian Vettel staat het team op zondag al met 1-0 achter. " We weten waar we aan moeten werken en onze kwalificaties hebben daarbij de hoogste prioriteit. Mercedes heeft een speciale kwalificatiemodus op de motor en die hebben wij nog niet. Dat kostte ons op Silverstone zes tot zeven tienden per ronde," laat Vettel aan Auto Bild weten.

De kwalificatiemodus op de Mercedes-motor speelt een cruciale rol. Het is een stand waarin de motor op maximaal vermogen kan rijden gedurende een paar ronden. Tijdens de race kunnen de coureurs deze modus selecteren op cruciale moment, zoals bij de start van de race of de herstart na een safety car periode. Onder andere in Baku vlogen de Mercedes aangedreven coureurs dan ook voorbij aan hun concurrenten. Ferrari bracht een upgrade mee naar Silverstone die goed was voor 15 PK extra, maar het was niet voldoende. De bochtensnelheid van de Ferrari is prima, aldus Vettel. " Onze snelheid in de bochten was goed en in de snelle bochten waren we ook sneller dan Mercedes. Het probleem is dat als je niet als eerste de eerste bocht in duikt, je race een compromis wordt." De GP van Hongarije moet beter gaan. De Hungaroring wordt ook wel 'Monaco zonder vangrail' genoemd. Juist in Monaco was de Italiaanse renstal ijzersterk. " Motorvermogen is veel minder belangrijk op de Hungaroring. De lay-out van het circuit en de hitte moeten in ons voordeel zijn." Sebastian Vettel verdedigt in Hongarije een voorsprong van één punt ten opzichte van Lewis Hamilton.

Viaplay
x
Hulkenberg Op weg naar nieuw F1-team