Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Vierde boek vol opvallende F1-reglementen op komst

Alsof er nog niet genoeg regels zijn in de Formule 1. Binnenkort komt er een vierde regelboek bij. De FIA snapt dat deze niet echt aantrekkelijk zullen zijn voor de 'hardcore autosportfans'.

FIA logo 2023
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Vandaag de dag zijn er al drie reglementenboeken waar de F1-teams zich aan moeten houden. Op het moment van schrijven telt het technische reglementenboek 178 pagina's, de sportieve reglementen 112 pagina's en financiële reglementen 53 pagina's. De snelle rekenaars onder ons komen uit op 343 pagina's vol F1-regeltjes.

De verwachting is dat dat in 2026, als er nieuwe F1-bolides en nieuwe F1-motoren worden geïntroduceerd, alleen maar meer zal worden. Sterker nog, er komt een vierde regelboek bij, zo bevestigt Nikolas Tombazis, Single Seater Director van de FIA, aan onder meer RacingNews365.

Het gaat om een set reglementen omtrent duurzaamheid, de zogeheten Net Zero-reglementen. Daarin staan de regels waaraan teams zich zullen moeten gaan houden om zo in 2030 te kunnen voldoen aan het voornemen om CO2-neutraal te opereren. "In 2026 zal er een extra regelboek komen", vertelt de Griek.

"Het doel is om daarmee de eerste stap te zetten richting het doel om voor 2030 CO2-neutraal te zijn. Voor 2026 lukt dat ons duidelijk niet, maar we willen een framework opstellen waarop we verder kunnen bouwen, door de jaren heen, met beperkingen voor de teams."

"De eerste vergaderingen met de teams zijn al geweest en om de zoveel tijd gaan we dat blijven doen, met de FIA, de FOM en de teams, om zo de beste strategie op te stellen. Het moeten echt regels worden om deze doelen te bereiken, niet alleen richtlijnen met vrijwillige verzoeken om X, Y, of Z te doen", redeneert de FIA-man.

"We weten hoe competitief de teams zijn. Als er iets is dat negatief werkt op de performance, terwijl het vrijwillig is, dan zullen ze het niet doen. Daarom moeten er dus regels komen, vinden wij. We zijn nog in gesprek over hoe we dat vorm gaan geven, wat de structuur zal zijn en of er een soort limiet zal komen qua uitstoot, materialen, bron van de materialen, het aantal mensen die naar de races reizen en meer. Dat soort dingen."

Tombazis snapt dat het misschien niet echt een sexy ontwikkeling is. "Voor de hardcore autosportfans zal het niet aantrekkelijk zijn, maar het is absoluut nodig voor de toekomst van de sport. Als we in de toekomst een gezonde sport willen zijn, dan moeten we onze verantwoordelijkheid nemen. De eerste stap wordt met deze regels in 2026 gezet, gevolgd door een grotere stap met nog meer impact in 2030."

Ook interessant:

Op 13 december 2023 was het zover: de eerste livepodcast van RacingNews365 bij Racesquare in Utrecht! Het briljante seizoen van Max Verstappen, de zegedroogte van Lando Norris én prangende vragen van de fans: het kwam allemaal voorbij! Een ding is zeker: Verstappen kroonde zich tot levende legende!

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Newey Red Bull gewaarschuwd voor 'enorme gevolgen' te midden van machtsstrijd