© Ferrari

Nieuwsoverzicht

Vijf controversiële Formule 1-momenten van Michael Schumacher

03 jan. 11:33 Ruud Dimmers 0 reacties
Vandaag viert Formule 1-legende Michael Schumacher zijn vijftigste verjaardag. De succesvolste coureur aller tijden reed vaak op het randje, maar had ook zijn 'Duitse' streken.

België 1995

Een van de mooiste races uit de afgelopen 25 jaar. Door een technisch probleem tijdens de kwalificatie start Michael Schumacher slechts als zestiende in zijn Benetton. Titelrivaal Damon Hill begint vanaf een achtste positie en neemt al snel in de wedstrijd het voortouw.

Schumacher stoomt ondertussen op naar het front, maar regen lijkt roet in het eten te gooien. De Duitser kent het circuit van Spa-Francorchamps op zijn duimpje en gokt door op droogweerbanden buiten te blijven. Hill, gewisseld naar regenbanden, nadert met rasse schreden. Met veel kunst en vliegwerk weet de Duitser zijn rivaal achter zich te houden, waarbij hij de gehele baan gebruikt.

Tot onvrede van Hill blokt Schumacher hem aan het einde van Kemmel Straight. Een tweede poging gaat op de limiet en in zijn Benetton schiet Schumacher kort van de baan. Hill neemt direct afstand, maar moet dankzij de opdrogende baan een extra stop maken. Schumacher wint en wordt na afloop toegesproken door een 'teleurgestelde' Hill die in de media zijn ongenoegen laat blijken over de rijstijl van de Benetton-coureur.

Monaco 2006

Schumacher was, na Senna, de nieuwe meester van Monaco. Eigenlijk had hij geen trucjes nodig om succesvol te zijn in Monaco, maar in 2006 liet hij zich van zijn slechtste kant zien. Met nog minder dan een minuut op de klokken stond Schumacher bovenaan, maar haalde een 'vieze' streek uit. In de Rascasse 'verremde' hij zich, om vervolgens de auto zogenaamd niet in zijn achteruit te krijgen.

Het 'slimme' trucje zorgde voor een gele vlagsituatie, waardoor de concurrenten geen aanval op de poleposition konden doen. Schumacher pakte de pole, maar werd later achteraan gezet.

Australië 1994

Na een bizar Formule 1-seizoen, waarin Schumacher liefst twee keer gediskwalificeerd werd en een schorsing van twee races kreeg, werd de titelstrijd beslist in Adelaide. Na een spijkerharde crash tijdens de trainingen wist Schumacher toch de pole te pakken, voor Hill.

Het scenario was eenvoudig: de winnaar van de Grand Prix zou de titel pakken. Voor Schumacher was er lange tijd geen vuiltje aan de lucht. Hij leidde de wedstrijd voor Hill, tot hij een fout maakte. De Benetton brak uit, raakte de muur en op het moment dat hij pal voor Hill terug op de baan kwam benutte Schumacher zijn enige kans op de titel.

Hill dook in het gat wat Schumacher liet, waarna de Duitser vol de deur sloot en de banden in vloog. De Williams van Hill raakte bij de actie dusdanig beschadigd aan de voorwielophanging dat ook zijn wedstrijd erop zat. Een raceongeval oordeelde de wedstrijdleiding, waardoor Schumacher zijn eerste titel behaalde.

Jerez 1997

Het hele jaar wisselden Jacques Villeneuve en Michael Schumacher elkaar af aan de leiding van het kampioenschap. Alles kwam aan op de laatste Grand Prix, die van Europa op het circuit van Jerez. Nadat de kwalificatie een unicum opleverde met Villeneuve, Schumacher en Frentzen die tot in duizendsten exact dezelfde rondetijd noteerde, was het de Canadees die van pole mocht vertrekken.

Schumacher sloeg toe bij de start en profiteerde van het mindere wegkomen van Villeneuve. Alles verliep vlekkeloos en de Ferrari-coureur bouwde een voorsprong van vier seconden op, tot hij na zijn pitstop snelheid verloor.

Villeneuve dichtte het gat razendsnel en Schumacher wist zich geen raad. Van ver waagde de Canadees een aanval, waarbij de Ferrari-coureur de deur dichtgooide. Ditmaal lukte het plan van Schumacher niet: hij belandde in de grindbak, terwijl Villeneuve zijn weg kon vervolgen en de titel pakte. De FIA was hard in haar oordeel: Schumacher werd uit de uitslag van het WK gehaald vanwege deze actie.

Spa-Francorchamps 1998

De knotsgekke regenrace op Spa-Francorchamps ging van start met de grootste startcrash in de historie van de Formule 1. In de regenrace die volgde gaf Schumacher alles en iedereen rijles. Drie, vier en soms zelfs vijf seconden per ronde was hij sneller dan wie dan ook.

Met het uitvallen van concurrent Mika Hakkinen in de eerste ronde, leek de Duitser goede zaken te doen. Tot het moment dat hij op de McLaren van achterblijver David Coulthard stuitte. De Schot hield de Ferrari duidelijk op, tot ongenoegen van Ferrari-teambaas Jean Todt.

Nadat deze bij Ron Dennis, teambaas van McLaren, zijn beklag deed gebeurde het onwaarschijnlijke. Schumacher botste in de spray vol op de achterkant van Coulthard die zijn gas los liet op een recht stuk. Op drie wielen bracht een woedende 'Schumi' zijn Ferrari terug naar de pitbox, waar hij Coulthard opzocht. In tranen brieste hij dat de Schot hem probeerde te vermoorden.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen