Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun

F1-stand

  • 1 HAM 162
  • 2 BOT 133
  • 3 VET 100
VT1 vr 21 jun 11:00 12:30
VT2 vr 21 jun 15:00 16:30
VT3 za 22 jun 12:00 13:00
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Vijf controversiële Formule 1-momenten van Michael Schumacher

Vandaag viert Formule 1-legende Michael Schumacher zijn vijftigste verjaardag. De succesvolste coureur aller tijden reed vaak op het randje, maar had ook zijn 'Duitse' streken.

België 1995

Een van de mooiste races uit de afgelopen 25 jaar. Door een technisch probleem tijdens de kwalificatie start Michael Schumacher slechts als zestiende in zijn Benetton. Titelrivaal Damon Hill begint vanaf een achtste positie en neemt al snel in de wedstrijd het voortouw.

Schumacher stoomt ondertussen op naar het front, maar regen lijkt roet in het eten te gooien. De Duitser kent het circuit van Spa-Francorchamps op zijn duimpje en gokt door op droogweerbanden buiten te blijven. Hill, gewisseld naar regenbanden, nadert met rasse schreden. Met veel kunst en vliegwerk weet de Duitser zijn rivaal achter zich te houden, waarbij hij de gehele baan gebruikt.

Tot onvrede van Hill blokt Schumacher hem aan het einde van Kemmel Straight. Een tweede poging gaat op de limiet en in zijn Benetton schiet Schumacher kort van de baan. Hill neemt direct afstand, maar moet dankzij de opdrogende baan een extra stop maken. Schumacher wint en wordt na afloop toegesproken door een 'teleurgestelde' Hill die in de media zijn ongenoegen laat blijken over de rijstijl van de Benetton-coureur.

Monaco 2006

Schumacher was, na Senna, de nieuwe meester van Monaco. Eigenlijk had hij geen trucjes nodig om succesvol te zijn in Monaco, maar in 2006 liet hij zich van zijn slechtste kant zien. Met nog minder dan een minuut op de klokken stond Schumacher bovenaan, maar haalde een 'vieze' streek uit. In de Rascasse 'verremde' hij zich, om vervolgens de auto zogenaamd niet in zijn achteruit te krijgen.

Het 'slimme' trucje zorgde voor een gele vlagsituatie, waardoor de concurrenten geen aanval op de poleposition konden doen. Schumacher pakte de pole, maar werd later achteraan gezet.

Australië 1994

Na een bizar Formule 1-seizoen, waarin Schumacher liefst twee keer gediskwalificeerd werd en een schorsing van twee races kreeg, werd de titelstrijd beslist in Adelaide. Na een spijkerharde crash tijdens de trainingen wist Schumacher toch de pole te pakken, voor Hill.

Het scenario was eenvoudig: de winnaar van de Grand Prix zou de titel pakken. Voor Schumacher was er lange tijd geen vuiltje aan de lucht. Hij leidde de wedstrijd voor Hill, tot hij een fout maakte. De Benetton brak uit, raakte de muur en op het moment dat hij pal voor Hill terug op de baan kwam benutte Schumacher zijn enige kans op de titel.

Hill dook in het gat wat Schumacher liet, waarna de Duitser vol de deur sloot en de banden in vloog. De Williams van Hill raakte bij de actie dusdanig beschadigd aan de voorwielophanging dat ook zijn wedstrijd erop zat. Een raceongeval oordeelde de wedstrijdleiding, waardoor Schumacher zijn eerste titel behaalde.

Jerez 1997

Het hele jaar wisselden Jacques Villeneuve en Michael Schumacher elkaar af aan de leiding van het kampioenschap. Alles kwam aan op de laatste Grand Prix, die van Europa op het circuit van Jerez. Nadat de kwalificatie een unicum opleverde met Villeneuve, Schumacher en Frentzen die tot in duizendsten exact dezelfde rondetijd noteerde, was het de Canadees die van pole mocht vertrekken.

Schumacher sloeg toe bij de start en profiteerde van het mindere wegkomen van Villeneuve. Alles verliep vlekkeloos en de Ferrari-coureur bouwde een voorsprong van vier seconden op, tot hij na zijn pitstop snelheid verloor.

Villeneuve dichtte het gat razendsnel en Schumacher wist zich geen raad. Van ver waagde de Canadees een aanval, waarbij de Ferrari-coureur de deur dichtgooide. Ditmaal lukte het plan van Schumacher niet: hij belandde in de grindbak, terwijl Villeneuve zijn weg kon vervolgen en de titel pakte. De FIA was hard in haar oordeel: Schumacher werd uit de uitslag van het WK gehaald vanwege deze actie.

Spa-Francorchamps 1998

De knotsgekke regenrace op Spa-Francorchamps ging van start met de grootste startcrash in de historie van de Formule 1. In de regenrace die volgde gaf Schumacher alles en iedereen rijles. Drie, vier en soms zelfs vijf seconden per ronde was hij sneller dan wie dan ook.

Met het uitvallen van concurrent Mika Hakkinen in de eerste ronde, leek de Duitser goede zaken te doen. Tot het moment dat hij op de McLaren van achterblijver David Coulthard stuitte. De Schot hield de Ferrari duidelijk op, tot ongenoegen van Ferrari-teambaas Jean Todt.

Nadat deze bij Ron Dennis, teambaas van McLaren, zijn beklag deed gebeurde het onwaarschijnlijke. Schumacher botste in de spray vol op de achterkant van Coulthard die zijn gas los liet op een recht stuk. Op drie wielen bracht een woedende 'Schumi' zijn Ferrari terug naar de pitbox, waar hij Coulthard opzocht. In tranen brieste hij dat de Schot hem probeerde te vermoorden.