Helmut Marko is maar wat trots op zijn talentenopleiding, maar toch haalt maar een heel klein deel van zijn 'klasje' de top van de Formule 1 en daarmee de top van de autosport. Red Bull investeert echter ook miljoenen in coureurs die het (net) niet halen, of in coureurs waar ze het uiteindelijk toch niet helemaal mee zien zitten.
Robert Wickens
Robert Wickens is een zeer veelzijdige coureur. De Canadees presteerde goed in de DTM en gooide hoge ogen in de IndyCar Series, de klasse waarin hij vorig jaar een dwarslaesie opliep, waar hij herstellende van is. Tussen 2006 en 2009 maakte Wickens deel uit van het Red Bull-opleidingsprogramma, met als hoogtepunt de runner-up-positie in het Formule 2-kampioenschap van 2009.
Beitske Visser
Red Bull heeft in het verleden meerdere Nederlanders opgenomen in de talentenpoule, waaronder Richard Verschoor en W Series-ster Beitske Visser. De Nederlandse werd in 2013 door de energiedrankjesfabrikant gesteund gedurende haar Formule Masters ADAC-avontuur in 2013. Ze was de eerste vrouw in de opleiding, maar na een half jaar werd de steun door tegenvallende resultaten alweer ingetrokken.
Karun Chandhok
Karun Chandhok schopte het daadwerkelijk tot de Formule 1 en kwam uit voor HRT en Team Lotus. De steun van Red Bull was toen allang opgezegd, want enkel in 2008 mocht de sympathike Indiër op steun uit Oostenrijk rekenen. Een tiende plaats in het GP2-kampioenschap van dat jaar bleek voor Red Bull onvoldoende om nog meer geld in Chandhok te pompen. Tegenwoordig is Chandhok een zeer gewaardeerd Sky Sports F1 -analist (zie foto hieronder).
Mathias Lauda
Met zo'n achternaam gaan natuurlijk alle deuren in de autosport voor je open, zo ook die van de Red Bull-jeugdopleiding. Na twee jaar (2003-2004) ging die deur evengoed ook weer dicht. In 2004 kwam de Oostenrijker niet verder dan de dertiende plaats in eindrangschikking in wat het laatste jaar van de Formule 3000, de voorloper van de huidige Formule 2, zou zijn. Lauda verdient tegenwoordig zijn brood nog altijd met autosport, in de GT-racerij is hij een gewaardeerde kracht.
Narain Karthikeyan
Indië is een groot land en voor een multinational als Red Bull dus zeer interessant. Het enige probleem is echter dat het land tot op heden niet de beste Formule 1-coureurs voortbracht. Red Bull steunde Karthikeyan welgeteld één jaar en wel in 2004. Frappant in dezen is dat de Indiër juist in het jaar erna voor Jordan zijn Formule 1-debuut maakte. Successen zouden dat jaar én later tijdens een tweede Formule 1-leven bij HRT uitblijven.
Meest gelezen