Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vijf dingen die ons opvielen bij de Formule 1 GP van Australië 2018

Het Formule 1-seizoen 2018 is nu officieel onderweg. Een weinig spraakmakende Grand Prix van Australië kende een verrassende winnaar. Ferrari was wederom tactisch sterker dan Mercedes. Voor Red Bull en Max Verstappen was het absoluut niet de gedroomde start, maar het tempo van de bolide is goed genoeg om in de volgende races aan te kunnen vallen.

1. Inhaalverbod in de Formule 1? De Grand Prix van Australië zal niet de boeken ingaan als de spannendste race van het seizoen. Het was een optocht waarbij eens te meer werd aangetoond dat inhalen zeer lastig is anno 2018. De lay-out van het circuit in combinatie met de huidige Formule 1-auto's zorgde eens te meer voor een saaie race. Het is geen reclame voor de sport als er talloze 'gevechten' op de baan zijn waarbij coureurs binnen één seconde van hun voorgangers rijden, maar inhalen (of een poging daartoe) schier onmogelijk is. 2. Stroll en Williams zakken door het ijs Wat een afgang was de GP van Australië voor Williams. Sergey Sirotkin speelde niets klaar in de kwalificatie en viel na enkele ronden uit. Stroll had een redelijke kwalificatie maar finishte als voorlaatste, zelfs achter Sauber-debutant Leclerc. Alleen de pechvolle Hartley wist hij achter zich te houden. 3. Het ongeduld van Max Verstappen Australië was niet de race van Max Verstappen. De Red Bull-coureur zag zijn kansen slinken toen Magnussen hem pakte bij de start. Vervolgens was de openingsfase erg onrustig. In een poging om op de hardere supersofts een inhaalactie te plaatsen was Max de auto aan het 'overdriven'. Diverse malen vloog hij ver over de kerbstones heen en bij een van deze acties beschadigde hij de vloer van de auto. Toen Verstappen in ronde negen spinde was zijn race eigenlijk klaar. Jammer want er had veel meer in gezeten, maar het past bij Max en de GP van Australië. Denk daarbij aan de editie van 2016 waarin we eenzelfde ongeduldige Max teamgenoot Sainz bijna van de baan zagen rijden. Zoals Verstappen zelf al zei: "Uithuilen en op naar Bahrein om te knallen".

4. Mercedes faalt in Melbourne Het klinkt hard, maar als je kijkt naar het tempo van de Mercedes in Australië dan kon er maar één team winnen. Het liep echter anders met Bottas die zijn W09 afschreef tijdens de kwalificatie. Met Hamilton die het weekend domineerde leek er geen vuiltje aan de lucht. De race werd gecontroleerd tot dat de Virtual Safety Car op de baan kwam. Ferrari sloeg toe en wederom profiteerde Vettel van een tactische misser van 'team Hamilton'. 5. Schroefje los bij Haas Wat sneu! Magnussen kende een ijzersterke race en maakte geen enkele fout. De vierde plaats zat er dan ook zeker in en met Grosjean achter hem had dit het weekend van Haas moeten zijn. Het liep totaal anders door pitstopproblemen. Een probleem met de wheel gun zorgde ervoor dat bij beide bolides één band niet goed gemonteerd werd. Een dubbele uitvalbeurt zorgde voor tranen bij de monteurs, maar het mooiste moment van de dag kwam van Grosjean. De Fransman troostte zijn pitcrew en stak ze een hart onder de riem.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"