Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vijf dingen waar we naar uitkijken tijdens de Formule 1 GP van Frankrijk

Boven de Grand Prix van Frankrijk hangen de nodige vraagtekens, omdat Paul Ricard voor vrijwel iedereen een nieuw circuit is. Vanmiddag krijgen we op veel van die vragen een antwoord.

Het circuit: is het nu echt zo saai? Een luchtfoto van Paul Ricard ziet er vanwege alle kleurmarkeringen meer uit als een modern kunstwerk dan als een Formule 1-circuit. De coureurs zelf vinden het helemaal niks, want waar zit hem nou de uitdaging als geen enkel foutje door enorme uitloopzones wordt afgestraft? De enige kans om in te halen, namelijk het lange rechte stuk, is tenietgedaan door een chicane halverwege. Ook daar hebben de coureurs over geklaagd. Vanmiddag zullen we zien of de saaie baan ook daadwerkelijk een saaie race oplevert zoals iedereen verwacht. Mocht het gaan regenen dan zal het sowieso interessant worden, maar dan weten we eigenlijk nog niet of de baan zelf voor spannende races kan zorgen. Regen? Laat maar komen.. Een regenrace is altijd leuk, zeker als je als Nederland super-regenrijder Max Verstappen aan de start hebt staan. De dreiging van regen is er wel degelijk en dat zou Red Bull bijzonder goed uitkomen. De RB14 is op een droge baan niet snel genoeg om de Mercedessen bij te houden, maar een natte baan maakt alles anders. Max Verstappen voelt zich als een vis in het water in de regen en kan dan opeens kanshebber zijn voor de overwinning. Op een droge baan moet de Nederlander zijn pijlen vooral richten op Sebastian Vettel en het podium. Banden, asfalt en slijtage Er is eigenlijk niemand die met zekerheid durft te zeggen wat de banden gaan doen. Hoe snel zullen ze slijten? Wat is de beste strategie? Simulaties hebben ongetwijfeld het één en ander uitgewezen, maar in de praktijk kan alles toch weer anders uitvallen. Pirelli gaat uit van een éénstopper, maar geeft tevens te kennen dat een tweestopper niet eens zoveel langzamer zal zijn. We zullen zien wat uiteindelijk de winnende strategie blijkt te zijn.

Romain Grosjean... lukt het hem eindelijk? We hebben al zeven races gehad in 2018 en toch staat Romain Grosjean nog op nul punten in een auto die zoveel beter leek dan die van vorig jaar. De Fransman maakt veel fouten en berooft in de eerste plaats zichzelf daarmee van kostbare punten. Ook gisteren ging hij in de fout, maar omdat hij dat in Q3 deed, staat hij er op de grid alsnog niet heel slecht voor. Het zou voor de Fransman toch heel mooi zijn als hij voor zijn thuispubliek zijn eerste puntjes van het jaar kan pakken. Wie stopt Mercedes? In Canada was Mercedes nergens, maar in Frankrijk legde de Duitse constructeur dan toch die nieuwe, geüpgradede motor achterin en opeens zijn ze weer ouderwets dominant. Lewis Hamilton bombardeerde zich met een overtuigende poleposition tot favoriet voor de zege en kan rekenen op de rugdekking van Valtteri Bottas. Sebastian Vettel kwam nog het dichtst in de buurt van de Mercedessen, maar zal misschien meer achterom moeten kijken naar wat Max Verstappen op zijn weg naar voren nog kan. Wie stopt Mercedes? Hooguit de regen.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi