vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Vijf F1-coureurs die van een topteam naar een achterhoedeteam gingen

De overstap van Kimi Raikkonen van Ferrari naar Sauber kan je met de beste wil van de wereld geen promotie noemen. De Fin doet van een waar topteam een stapje terug, maar is zeker niet de eerste coureur uit de F1-geschiedenis die een dergelijke stap maakt.

Damon Hill

Halverwege de jaren '90 presteert Damon Hill op de toppen van zijn kunnen. Na titelduels met grote namen als Jacques Villeneuve en Michael Schumacher pakt de Brit in 1996 de wereldtitel met Williams. Hill werd echter gedurende het seizoen al bedankt voor zijn diensten en kreeg te horen dat hij in 1997 niet terug hoefde te keren. Damon Hill vond onderdak bij het kleine Arrows, waar men met zeer onbetrouwbare Yamaha-motoren reed. Op de Hungaroring liet hij echter nog een keer zijn klasse zien door het onmogelijke te presteren. Hij pakte de poleposition en leek op weg naar de overwinning, toen een hydraulisch probleem hem terugwierp naar de tweede plaats.

Jos Verstappen

Net als Damon Hill verhuisde Jos Verstappen na zijn Formule 1-debuut in 1994 van een kampioensteam naar een achterhoedeteam. Bij Benetton, waar hij naast oogappel Michael Schumacher debuteerde met onder andere twee podiumplaatsen, was geen plek meer voor de Nederlander. Zijn stoeltje werd overgenomen door Johnny Herbert en Verstappen werd door Benetton-teambaas Flavio Briatore ondergebracht bij het armlastige Simtek. Dat team verscheen door geldgebrek na de Grand Prix van Spanje al niet meer op de grid.

Heikki Kovalainen

Heikki Kovalainen is zo'n supertalent dat nooit echt heeft kunnen imponeren in de Formule 1. Aan de teams lag het toch niet, want met Renault en McLaren heeft hij twee topteams op zijn cv staan. Met één overwinning op zak in twee jaar bij McLaren wordt de Fin gewipt ten faveure van Jenson Button. Met de ervaring die hij op zak heeft, moest hij een belangrijke en opbouwende rol gaan spelen bij het nieuwe Team Lotus, het team dat later door het leven zou gaan als Caterham F1. De gewenste successen blijven uit. Kovalainen scoort nimmer een punt en verlaat na enkele seizoenen bij Lotus/Caterham en een enkele invalbeurt bij Lotus-Renault de Formule 1 via de achterdeur.

Jacques Villeneuve

Twee jaar na het vertrek van Damon Hill bij Williams vertrekt de kampioen van 1997 bij datzelfde team. In 1999 gaat Jacques Villeneuve een nieuwe uitdaging aan met BAR, dat de inboedel van Tyrrell heeft opgekocht. Villeneuve wordt herenigd met raceautofabrikant Reynard, met wie hij in de IndyCar grote successen boekte. BAR blaast verschrikkelijk hoog van de toren door te roepen 'wel even de poleposition en overwinning te pakken in de eerste race'. Het uiteindelijke resultaat is nul punten, niet alleen in die eerste race, maar in het hele seizoen. De gebrekkige betrouwbaarheid van de BAR 01 speelde het team parten.

Emerson Fittipaldi

In 1975 wordt de Braziliaan Emerson Fittipaldi met McLaren tweede in het kampioenschap, achter Niki Lauda. Een jaar eerder pakte hij nog de titel, maar in 1976 is het tijd voor een nieuw en onzeker avontuur. Hij vergezelt broer Wilson Fittipaldi bij Copersucar, een team waarmee hij in het eerste jaar niet verder komt dan drie zesde plaatsen. In de jaren erna weet Fittipaldi één keer het podium te behalen, waarna hij in 1981 een managementrol in het team op zich neemt en niet meer achter het stuur van een F1-auto kruipt.