Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 4.074
  • 3 VER + 7.679
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei

Tweede vrije training

  • 1 HAM 1:11.118
  • 2 BOT 1:11.199
  • 3 VET 1:11.881
VT3 za 25 mei 12:00 13:00
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Monaco
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Vijf Formule 1-circuits waar Honda prima uit de voeten kan

Dit seizoen is Red Bull voor succes grotendeels afhankelijk van Honda en de krachtbron die ze achterin de nog te presenteren RB15 leggen. Dat de motor afgelopen seizoen beter en beter werd, is ontegenzeggelijk waar en op enkele circuits wisten de Japanners ronduit te imponeren.

Begin 2018 gaf niemand een stuiver voor de kansen van Toro Rosso, toen ze voor het eerst met de door McLaren afgedankte Honda-motoren gingen rijden. De deal kwam pas laat rond, dus de STR13 kon onmogelijk goed zijn aangepast aan de Japanse krachtbron. Fout gedacht, zo bleek al tijdens de wintertests. Natuurlijk, Toro Rosso kwam niet bovendrijven als de reuzendoder die de topteams wel even zou bedreigen, maar op het gebied van zowel performance als betrouwbaarheid stond Honda plotseling zijn mannetje.

Zo kon het zijn dat Toro Rosso in tijdens de tweede Grand Prix in Bahrein opeens een bolide op de vierde plaats zag finishen. Niet enkel door pech en crashes van anderen, maar gewoon puur op snelheid. Pierre Gasly tekende voor het beste teamresultaat van 2018 op het circuit waar twee jaar eerder Stoffel Vandoorne zijn Formule 1-debuut bekroonde met één WK-punt, mét een Honda-motor achterin zijn McLaren.

Gasly stond er in Monaco '18 opeens wéér, met een zevende plaats. Hoewel, opeens, in Monaco is de hoeveelheid pk's niet van het grootste belang, enorme snelheden worden er in de smalle straten van het prinsdom niet bereikt. Tractie uit de langzame bochten daarentegen is wel belangrijk. Hetzelfde geldt overigens ook voor de Hungaroring, daar waar McLaren zelfs in 2015(!) al met twee auto's in de punten wist te finishen, het hoogtepunt voor Honda in het jaar van de rentree. Sindsdien scoorde Honda-aangedreven auto's elk jaar punten nabij de Hongaarse hoofdstad Boedapest.

Tekst gaat verder onder de tekst.

Aan de andere kant van de grote plas gingen de Honda-aangedreven auto's vooral goed in de Verenigde Staten en Mexico. Ondanks de lange rechte stukken die het Circuit of The Americas kenmerken, scoorde McLaren er in 2016 zelfs al bijzonder goed met de vijfde en negende plaats voor Fernando Alonso en Jenson Button. In 2018 snelde Brendon Hartley er naar P9.

Waar op het COTA de lange rechte stukken gecompenseerd worden door technische bochtensecties waar vooral een goede mechanische grip vereist is, is het in Mexico de hoogte die maakt dat de achterstand van Honda op de concurrentie minder groot is. De ijle lucht maakt dat iedereen een gelijk percentage aan vermogen inlevert, maar tien procent van 1000 pk is minder dan tien procent van bijvoorbeeld 900 pk.

Kijkend naar het verloop van de afgelopen vier seizoenen waarin Honda actief was in de Formule 1, kunnen we concluderen dat de Honda-motor enorm is verbeterd. Het zijn stappen die de Japanse krachtbron nog niet op het niveau van Mercedes en Ferrari heeft gebracht, maar wat niet is kan nog komen. Wat bovendien in het voordeel van Max Verstappen en Pierre Gasly spreekt, is dat Red Bull in 2019 mogelijk het een en ander kan compenseren met een oerdegelijk chassis.

RN365 Special
GP Monaco beste kans voor Verstappen en Red Bull om te winnen

In de smalle straten van het prinsdom ligt een verrassing altijd op de loer. Over de vraag of Max Verstappen namens Red Bull kan verrassen met een overwinning zijn de meningen verdeeld.

Lees meer