Begin 2018 gaf niemand een stuiver voor de kansen van Toro Rosso, toen ze voor het eerst met de door McLaren afgedankte Honda-motoren gingen rijden. De deal kwam pas laat rond, dus de STR13 kon onmogelijk goed zijn aangepast aan de Japanse krachtbron. Fout gedacht, zo bleek al tijdens de wintertests. Natuurlijk, Toro Rosso kwam niet bovendrijven als de reuzendoder die de topteams wel even zou bedreigen, maar op het gebied van zowel performance als betrouwbaarheid stond Honda plotseling zijn mannetje.
Zo kon het zijn dat Toro Rosso in tijdens de tweede Grand Prix in Bahrein opeens een bolide op de vierde plaats zag finishen. Niet enkel door pech en crashes van anderen, maar gewoon puur op snelheid. Pierre Gasly tekende voor het beste teamresultaat van 2018 op het circuit waar twee jaar eerder Stoffel Vandoorne zijn Formule 1-debuut bekroonde met één WK-punt, mét een Honda-motor achterin zijn McLaren. Gasly stond er in Monaco '18 opeens wéér, met een zevende plaats. Hoewel, opeens, in Monaco is de hoeveelheid pk's niet van het grootste belang, enorme snelheden worden er in de smalle straten van het prinsdom niet bereikt. Tractie uit de langzame bochten daarentegen is wel belangrijk. Hetzelfde geldt overigens ook voor de Hungaroring , daar waar McLaren zelfs in 2015(!) al met twee auto's in de punten wist te finishen, het hoogtepunt voor Honda in het jaar van de rentree. Sindsdien scoorde Honda-aangedreven auto's elk jaar punten nabij de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Tekst gaat verder onder de tekst.
Aan de andere kant van de grote plas gingen de Honda-aangedreven auto's vooral goed in de Verenigde Staten en Mexico . Ondanks de lange rechte stukken die het Circuit of The Americas kenmerken, scoorde McLaren er in 2016 zelfs al bijzonder goed met de vijfde en negende plaats voor Fernando Alonso en Jenson Button. In 2018 snelde Brendon Hartley er naar P9. Waar op het COTA de lange rechte stukken gecompenseerd worden door technische bochtensecties waar vooral een goede mechanische grip vereist is, is het in Mexico de hoogte die maakt dat de achterstand van Honda op de concurrentie minder groot is. De ijle lucht maakt dat iedereen een gelijk percentage aan vermogen inlevert, maar tien procent van 1000 pk is minder dan tien procent van bijvoorbeeld 900 pk. Kijkend naar het verloop van de afgelopen vier seizoenen waarin Honda actief was in de Formule 1, kunnen we concluderen dat de Honda-motor enorm is verbeterd. Het zijn stappen die de Japanse krachtbron nog niet op het niveau van Mercedes en Ferrari heeft gebracht, maar wat niet is kan nog komen. Wat bovendien in het voordeel van Max Verstappen en Pierre Gasly spreekt, is dat Red Bull in 2019 mogelijk het een en ander kan compenseren met een oerdegelijk chassis.
Meest gelezen