Vijf iconische F1-circuits die om zeep werden geholpen

Je hebt van die iconische Formule 1-circuits die voor iedereen tot de verbeelding spreken. De spoeling van dat soort banen wordt echter steeds dunner, veelal onder het mom van toenemende veiligheidsmaatregelen.

Spa-Francorchamps (1994)
In het jaar waarin de Formule 1 in één weekend afscheid neemt van Ayrton Senna en Roland Ratzenberger zet men alle zeilen bij om de Formule 1 ook maar een beetje veiliger te maken. Op Spa-Francorchamps betekent dat dat de mooiste bochtencombinatie ter wereld, die van Eau Rouge en de Raidillon wordt ontzield door een geïmproviseerde chicane middenin de snelle rechterknik. Een jaar later zien we gelukkig de oude configuratie van Eau Rouge weer terug.

Monza
De Italiaanse snelheidstempel heeft in de loop der jaren heel wat gedaanteverwisselingen ondergaan, maar de meest recente en weinig populaire ingreep vilde de beroemde bocht Parabolica. Waar in het verleden de coureurs in de laatste bocht balanceerde op het randje van de grindbak om maar zoveel mogelijk snelheid mee het rechte stuk op te nemen, kan men nu straffeloos die dunne grens overschrijden. Aan de buitenkant ligt zoals op zoveel circuits tegenwoordig een brede, geasfalteerde uitloopstrook.

Hockenheimring
Natuurlijk hebben we het dan over de oude, zeven kilometer lange omloop die na 2001 ter ziele ging. De lange lus door de bossen werd vervangen door een Hermann Tilke-baantje dat zich in niks onderscheidt van het gros van de circuits op de Formule 1-kalender. Het is voor het publiek naast de baan fijn dat de Formule 1-auto's nu wat vaker voorbijrazen, maar voor alle andere fans was en is het doodzonde. Om over de coureurs nog maar te zwijgen.

© Getty Images / Red Bull Contentpool

Mexico
Voordat de Formule 1 in 2015 terugkeerde in Mexico reed het circus ook al op de op de omloop Autódromo Hermanos Rodríguez. De laatste bocht van het oude circuit, de Peraltada, was een snelle 180-graden bocht naar rechts, die grote kampioenen als Ayrton Senna zelfs nog wist te verrassen. Voor 2015 werd de bocht echter in de tweeën gehakt en voorafgegaan door een uiterst langzaam en Formule 1-onwaardig infield-gedeelte.

Paul Ricard
Over uitloopstroken gesproken. Het (op)nieuw op de kalender verwelkomde circuit van Paul Ricard is weinig anders dan dat. Wie video's van de voorlaatste editie in 1990 en die van dit jaar naast elkaar legt, kan alleen maar hoofdschuddend concluderen dat het circuit er bepaald niet beter op is geworden.

De uitzondering op de regel: Indianapolis
De enkele keer dat een noodzakelijke aanpassing aan het circuit welkom was, kwam hij er juist niet. Nee, een extra chicane in de kombocht van de Indianapolis Motor Speedway had in 2005 de allure van de baan geen goed gedaan, maar er zouden in ieder geval meer dan zes auto's zijn gestart.

Michelin kon de veiligheid door de enorme krachten in de steile hogesnelheidsbocht echter niet garanderen en dus ging het merendeel van de teams niet van start. Een extra geïmproviseerde chicane zoals op Spa-Francorchamps in 1994 had dat debacle kunnen voorkomen, maar kwam er niet.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen