Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vijf prangende vragen voor aanvang van de Formule 1 wintertest in Bahrein

Het Formule 1-geweld barst los in Bahrein met de driedaagse wintertest. Wat zijn de grote thema's om in de gaten te houden? RacingNews365 zet er vijf op een rijtje.

Heeft Red Bull echt iets bijzonders op de auto verborgen gehouden?

Waarom zagen we toch zo weinig van de nieuwe RB16B op het circuit? Herstel: waarom zagen we er überhaupt niks van? Max Verstappen beweerde in interviews bij hoog en bij laag dat dat niets achter stak, maar veel mensen denken dat Red Bull wel degelijk iets te verbergen had. Het is gebruikelijk dat je je niet direct in de kaart laat kijken, maar Red Bull ging wel heel krampachtig te werk door het publiek tevreden te stellen met beelden van de RB15 uit 2019. Stiekem hopen we natuurlijk allemaal dat Red Bull uitpakt met iets revolutionairs, en niet alleen omdat we met zijn allen fan zijn van Max Verstappen. Als Red Bull iets heeft gevonden waarmee het het Mercedes werkelijk lastig kan maken, is dat ook voor neutrale fan alleen maar goed.

Is Ferrari vooruit te branden?

Een gerechtvaardigde vraag, aangezien Ferrari vorig jaar simpelweg niet vooruit te branden was. Het chassis was niet goed en ook de motor liet te wensen over, zoveel was wel duidelijk. Echter, de Ferrari oogt behoorlijk anders dan die van vorig jaar. Op aerodynamisch vlak is de auto flink onder handen genomen en we hebben van Ferrari ook al mogen vernemen dat de motor een grote stap vooruit is. Dat moet overigens ook wel als Ferrari een stap voorwaarts wil zetten. De Formule 1 heeft bovendien het iconische Ferrari vooraan nodig. Valt het te verwachten dat Ferrari terugkeert op het niveau van Mercedes en Red Bull? Nee, dat niet, maar het is aan Ferrari om het publiek te verrassen.

Voert Mercedes wéér de boventoon?

Of Red Bull nu uitpakt of niet, met Mercedes zal al-tijd rekening gehouden moeten worden, zoveel hebben de laatste zeven jaren ons wel geleerd. Jaar op jaar was er niemand bij machte om een greep naar de macht te doen, Mercedes bleef stevig op de troon zitten. Het zou niet meer dan logisch zijn als dat ook in 2021 weer het geval is. Gelukkig viert logica niet altijd hoogtij in de Formule 1. Aan dominante perioden van Formule 1-teams kwam altijd een einde, al is de vraag of dat mogelijk is in een jaar waarin de reglementen nauwelijks veranderen. De eerste testdagen zullen iets weggeven, maar niet alles. Kijk echter niet vreemd op als Mercedes direct fluitend 100 tot 150 ronden rijdt. Dat was de laatste jaren vaker regel dan uitzondering.

Hoe vergaat het de rookies?

Vorig jaar was de rookie-oogst met enkel Nicholas Latifi behoorlijk mager, maar dit jaar is het kleuterklasje van de Formule 1 goed gevuld. Mick Schumacher, Yuki Tsunoda en Nikita Mazepin moeten gaan bewijzen dat ze in de Formule 1 thuishoren. Tsunoda zal het niet makkelijk krijgen naast de gelauwerde Pierre Gasly, veel makkelijker wordt het om de teamgenoten Schumacher en Mazepin aan elkaar te spiegelen. Ze moeten het echter wel stellen met de minst (door)ontwikkelde bolide van het hele Formule 1-veld, de Haas F1 VF21.

Welk team zakt er door het ijs?

Tijdens een wintertest valt er nog niet heel veel te winnen, maar vooral veel te verliezen. Een dominante formatie zal nog niet boven het maaigras uitsteken, al is het maar omdat zo'n team het achterste van de tong nog niet wil laten zien. Het team dat de plank volledig misslaat zal dat echter niet kunnen verbloemen. Haas F1 kan zo'n team zijn dat tijdens de test en tijdens het seizoen volledig kopje onder gaat. De auto van vorig jaar was al niet best en sterk onderontwikkeld. De auto van 2021 is daarop gebaseerd en zal gedurende het seizoen wederom niet van updates worden voorzien. Met twee rookies zal men misschien ook moeite hebben om het bestaande concept te optimaliseren. Mogelijk liggen er kansen voor Williams om de rol van 'het lelijke eendje' van de Formule 1 af te staan aan de Amerikaanse formatie, maar laten we op voorhand niemand afschrijven. Het mooie van wintertests is dat er altijd iemand kan verrassen.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'