vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Vijf van de jarige Juan Pablo Montoya (43) zijn beste autoraces

Veelbesproken door zijn acties op en naast de baan: Juan Pablo Montoya kon zich slechts iets meer dan vijf jaar Formule 1-coureur noemen, maar liet een onuitwisbare indruk achter. De Colombiaan wordt in elk rijtje waarin de toppers van de jaren '00 tevoorschijn komen, benoemd. Vandaag (donderdag) is hij jarig.

JPM viert zijn 43ste verjaardag. Tijd voor Racingnews365 om de zevenvoudig Grand Prix-winnaar eens in het zonnetje te zetten door vijf van zijn beste autoraces te benoemen. Montoya heeft in zijn loopbaan namelijk bewezen een heus manusje van alles te zijn.

Formule 1 - Brazilië 2001

Van de zeven wedstrijden die Montoya in de Formule 1 wist te winnen kiezen wij .... geen! Montoya wist een aantal snaarstrakke wedstrijden af te leveren die uiteindelijk resulteerden in een overwinning, maar dé race waarin de Colombiaan zijn visitekaartje afgaf is de Braziliaanse Grand Prix van 2001.

Na een prima kwalificatie mag Montoya zijn derde F1-race vanaf een vierde startplaats aanvangen. Mika Häkkinen komt bij de start niet weg, Ralf Schumacher wordt door Montoya ingehaald. Zodoende vindt de Colombiaan zich na een paar honderd meter terug op de tweede plaats. Doordat thuisrijder Rubens Barrichello crasht, wordt er kortstondig een Safety Car de baan op gestuurd.

Zodra deze weg is doet Montoya het ondenkbare: hij passeert leider Michael Schumacher door zijn Williams van ver pardoes naast de Ferrari van de Duitser te gooien. Schumacher weet niet wat hij meemaakt, maar kan niet reageren op Montoya. De Williams-rijder lijkt op weg naar zijn eerste F1-zege, tot hij van de baan wordt gerost door Jos Verstappen.

IndyCar - Indianapolis 500 2015

In 2000 wint Juan Pablo Montoya de prestigieuze Indianapolis 500 - hij doet dat als een rookie. Een waanzinnige prestatie, aangezien het startveld waar de dan 24-jarige Colombiaan het tegen op moet nemen allerminst uit middelmatige coureurs bestaat. Vanaf startplaats twee domineert Montoya de race, hij leidt maar liefst 167 van de 200 ronden.

Eén keer de Indy 500 winnen is al knap, laat staan als je het twee keer doet. Er zijn slechts een paar rijders, waaronder de Nederlander Arie Luyendijk, die dat kunnen zeggen. Montoya schaart zichzelf tot dat rijtje in 2015, wanneer hij een ontzettend populaire zege boekt op de Brickyard.

Een jaartje eerder heeft Montoya na veertien jaar afwezigheid zijn comeback gemaakt in de Greatest Spectacle In Racing, en niet onverdienstelijk: hij wordt vijfde. In 2015 laat de dan 39-jarige Montoya zien nog altijd niet af te kunnen worden geschreven. Vanaf startplaats vijftien, met drie pitstops meer dan zijn naaste concurrenten en ondanks het feit dat hij op een gegeven moment allerlaatste lag (dertigste, op dat moment), wint Montoya de race. Hij leidt slechts negen rondjes, waaronder de belangrijkste: de laatste.

Sportscars - 24 uur van Daytona 2007

Montoya stapt overal in, als er maar vier wielen aan gemonteerd zijn en er een motor in het achteronder ligt. Nadat JPM medio 2006 de laan uit is gestuurd bij het Formule 1-team van McLaren - Ron Dennis ziet het niet zitten om de Colombiaan langer aan boord te houden als hij lucht krijgt van de overstap die Montoya aan het einde van het seizoen richting NASCAR wil maken - zoekt hij naar andere mogelijkheden om te kunnen racen.

Het autosportseizoen begint in de Verenigde Staten als vanouds met de endurancerace op het circuit van Daytona. Een etmaal lang wordt er geracet op de Speedway, dat voor de helft uit een oval bestaat en voor de rest het infield op gaat. In januari 2007 doet Montoya met een Riley-Lexus van Chip Ganassi voor de eerste keer in zijn loopbaan mee aan de langeafstandswedstrijd.

Met Salvador Duran en Scott Pruett aan zijn zijde wordt er 24 uur nadat de race is gestart, gezegevierd. Montoya wint zijn allereerste sportscarrace in de Verenigde Staten en schrijft direct een pareltje op zijn naam met de 24 uur van Daytona. De Colombiaan zou trouwens ook in zijn tweede deelname aan de prestigieuze race winnen (2008), in zijn derde deelname wordt Montoya tweede.

NASCAR - Sonoma 2007

Na zijn vroegtijdige vertrek uit de Formule 1 moet Montoya in de tweede seizoenshelft van 2006 iets om de tijd te doden. Voor 2007 beschikt hij over een stoeltje in de topklasse van de NASCAR, maar in 2006 kan hij slechts aan de slotrace meedoen. Zodoende besluit JPM om een paar wedstrijden in de 'tweede divisie' van de NASCAR te rijden.

Aldaar weet hij vrij snel te zegevieren. Dat doet Montoya echter niet op een oval, maar op een permanent circuit. Het Autodromo Hermanos Rodriguez in Mexico-Stad is het toneel voor Montoya's eerste NASCAR-zege, al zij het dus in de divisie onder de topklasse.

Nog in zijn eerste volledige seizoen in de topklasse van de NASCAR eindigt Montoya eenmaal op het hoogste treetje van het podium. Eind juni toont hij wederom zijn klasse op een permanent circuit, ditmaal de Sonoma Raceway in Californië. Montoya is één van drie rijders die heeft weten te winnen in de Formule 1, IndyCars én de NASCAR. De overige twee? Mario Andretti en Dan Gurney, twee legendes in de autosport.

Race of Champions 2017

Dat Montoya een hamburgertje op zijn tijd wel lekker vindt, is bekend. Dat 'op zijn tijd' en dag kan inhouden, is ook bekend. Zodoende neemt zijn lichaamsgewicht in de afgelopen jaren flink toe en wordt hij door criticasters weleens beschimpt. Aan zijn rijvaardigheden doen de extra kilo's echter helemaal niets af.

Begin 2017 mag Montoya aantreden in de Race of Champions, een ratjetoe van huidige en voormalige coureurs die in gelijk materiaal de kans krijgen om het tegen elkaar op te nemen. De ene rijder (Sebastian Vettel, met name) neemt het wat serieuzer dan de andere.

Montoya blijkt bij de eerste groep coureurs te horen en ondanks dat er heel wat grote namen aantreden in het Marlins Park in Miami, is Montoya de grootste. MX-stuntheld Travis Pastrana moet eraan geloven in de kwartfinale, toenmalig Formule 1-coureur Felipe Massa wordt naar de slachtbank verwezen in de halve finale. De eindstrijd gaat tussen Montoya en negenvoudig 24 uur van Le Mans-winnaar Tom Kristensen, waar de eerstgenoemde nogmaals onderstreept in élke auto hard te kunnen rijden.

RN365 Special
Voorbeschouwing GP Azerbeidzjan

Na drie Grands Prix staat de teller voor Mercedes op drie – qua overwinningen, maar ook qua tweede plaatsen. Kan de concurrentie voorkomen dat het Duitse merk er vier uit vier van maakt?

Lees meer