Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Villeneuve over Formule E: "Niemand is geïnteresseerd in elektrisch racen"

Volgens enkelvoudig Formule 1-wereldkampioen Jacques Villeneuve er is vrijwel niemand op de huidige Formule 1-paddock, die de Formule E-klasse serieus neemt. De elektrische serie trapte vorig weekend haar vijfde seizoen af en introduceerde tegelijkertijd een nieuwe generatie bolide. Villeneuve is van mening dat hoeveel werk de FE ook verzet, het altijd in de schaduw van de koningsklasse blijft staan.

Villeneuve kan het weten, want de Canadees is een van het handjevol coureurs dat in beide klassen heeft gereden. Van 1996 tot en met de zomer van 2006 was de inmiddels 47-jarige te bewonderen in de Formule 1: al in zijn tweede seizoen, 1997, greep Villeneuve de wereldtitel. Negen jaar na zijn gedwongen vertrek uit de F1 maakte Villeneuve zijn entree in de Formule E, dit ging echter zonder enige vorm van succes. In drie wedstrijden tijd verscheen de Canadees tweemaal aan de start, voor het derde treffen beschadigde hij zijn wagen in een vrije training dusdanig dat deze niet op tijd gerepareerd was voor de race. Een elfde plaats in de straten van de Maleisische residentie Putrajaya bleek uiteindelijk Villeneuves hoogtepunt.

Jacques Villeneuve probeerde het kortstondig in de Formule E, maar dat bleek geen doorslaand succes "Niemand is geïnteresseerd in elektrisch racen", laat Villeneuve zijn ongezouten mening optekenen aan Automobile Magazine . "De keiharde waarheid is dat niemand in de Formule 1-paddock überhaupt een idee heeft wanneer de Formule E-wedstrijden plaatsvinden. Ik snap ook niet waarom de Formule E zo doorgedrukt wordt. Het zal een niche blijken, er is alleen een klein clubje die-hard fans die het graag blijven volgen", geeft de Canadees de elektrische klasse een paar verbale tikken. "Ik heb zelf een paar wedstrijden gereden in de Formule E", vervolgt Villeneuve. "Op zich was dat een goede ervaring, omdat de technologie waarover men beschikt bijzonder interessant is. Je hebt een bepaald vermogen en dan geef je gas - nouja, gas is natuurlijk niet het juiste woord - maar in ieder geval, je geeft een duwtje op het gaspedaal en je gaat vooruit. Maar uiteindelijk, weet ik het nog zo niet met de Formule E." Villeneuve staat in de Formule 1-paddock, waarin hij tegenwoordig rondloopt als analist voor het Italiaanse equivalent van Sky Sports, bekend vanwege zijn ongezouten mening. De Canadees is als een van de weinigen vrijwel altijd bereid om journalisten van commentaar op hun vragen te voorzien en zegt op die momenten precies wat hij denkt. Collega's van Villeneuve kijken weleens hoofdschuddend naar de reactie die de Canadees teweeg brengt, aangezien er soms getwijfeld wordt of de voormalig F1-coureur het daadwerkelijk meent of puur een knuppel in het hoenderhok probeert te smijten.

x
Gridstraf Verstappen op randje gridstraf na opmerkelijke wissel