De GP van Singapore was wat dat betreft opnieuw een goed voorbeeld. Nadat Vettel, Verstappen en Raikkonen uit de race waren gevlogen, was de baan vrij voor Lewis Hamilton. Nummer twee Daniel Ricciardo kwam geen moment in de positie om een aanval te plaatsen. Alleen aan de rondetijden was te zien wanneer Hamilton gas gaf omdat Ricciardo iets van zijn achterstand afsnoepte. Volgens Villeneuve is er een groot verschil tussen de auto's in de kwalificatie en in de race. "Als je naar de kwalificatie kijkt dan zijn de auto's ontzettend snel en dat maakt het leuk om naar de sport te kijken. In de race moeten ze echter een stuk langzamer rijden zodat ze hun banden niet oververhitten. In feite racen ze dus niet echt."
De nieuwe regels met betrekking tot het chassis moesten de Formule 1 dit seizoen attractiever, sneller en vooral ook spannender maken. De nieuwe banden zijn daarvoor een stuk breder geworden maar ook een stuk conservatiever. Villeneuve vindt dan ook dat Pirelli haar huiswerk opnieuw moet gaan maken. "In iedere race worden de coureurs gedwongen om langzamer te rijden om problemen met de banden te voorkomen. Het ligt niet aan de downforce of vleugel maar het zijn gewoon de banden. De coureurs rijden slechts op 80% van hun mogelijkheden en dan kun je niet meer spreken van racen."
Meest gelezen