Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

"Voer regels in over de toegestane snelheid op uitloopstroken"

De afgelopen periode is er veel te doen om de veiligheid binnen de Formule 1, maar ook binnen de verschillende opstapklassen naar de koningsklasse van de autosport. Oud-Formule 1-coureur Jean Alesi vindt dat er door de huidige coureurs eens goed moet worden nagedacht over hun rijstijl op het moment dat ze zich op een uitloopstrook bevinden.

Tijdens het Formule 2-weekend in Spa-Francorchamps werd de gehele motorsportwereld opgeschud door de tragische dood van Anthoine Hubert. Na het verschrikkelijke ongeval laaide de discussie op over uitloopstroken, grindbrakken en alles wat daar mee te maken heeft, weer op. Het stof van die discussie was nauwelijks opgetrokken, of het ging afgelopen week in Rusland wederom mis tijdens een F2-race. In Sotsji kozen twee Formule 2-coureurs bij het ingaan van de eerste bocht van de sprintrace namelijk de uitloopstrook, waar ze met het gaspedaal volledig naar beneden zo snel mogelijk weer terug op de baan probeerden te komen. Het resulteerde nog op de uitloopstrook in een botsing, waar een derde coureur, die netjes op de baan reed, de dupe van werd en hard in de muur terecht kwam. Oud-Formule 1-coureur Jean Alesi is naar aanleiding van deze gebeurtenissen eens goed na gaan denken over de veiligheid van de sport: "Ik wil niemand de schuld geven van de dood van Anthoine. Het is verschrikkelijk dat hij zijn leven heeft moeten geven, maar het is voor de rest van de motorsportwereld wel een waarschuwing waar we lering uit moeten trekken", zo wordt hij geciteerd door M otorsport.com . "Tegenwoordig hebben we, mede door de denkwijze van de FIA over de veiligheid, steeds meer asfalt in plaats van grindbakken als uitloopstroken gekregen. De coureurs hebben zich echter nog niet goed aangepast aan deze nieuwe situatie. Zo hebben we vorige week kunnen zien. Eigenlijk zouden de coureurs die op een uitloopstrook geraken hun snelheid aanzienlijk moeten minderen." Er bestaat echter geen regelgeving over de snelheid die coureurs aan moeten houden als ze op een uitloopstrook terecht komen. Daarom roept de Fransman de FIA ook op om een dergelijke regel in het leven te brengen: "En dan moet de regel vervolgens ook streng gehandhaafd worden. Geen snelheid minderen op uitloopstroken? Dan start je vanuit de pits of krijg je een drive through penalty. Als dat twee of drie keer gebeurt, dan snappen de coureurs het wel", aldus Alesi.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"