Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Voor deze Formule 1-teams komt de verlengde winterstop als geroepen

Iedereen is het er wel over eens dat de noodgedwongen Formule 1-stop een slechte, zo niet hele slechte zaak is voor de gehele autosportwereld. Er wordt enkel nog gewerkt in de fabrieken in plaats van op de circuits, al kan dat voor een enkel team niet eens zo heel verkeerd uitkomen.

Een aantal teams stond er na de wintertests niet goed voor, of op zijn minst minder goed dan het team had gewild. Voor die teams was het niet slecht uitgekomen als de winterperiode wat langer had geduurd om langer te kunnen werken aan de nieuwe bolides. Die tijd is die teams nu gegund, al moet daar natuurlijk aan toe worden gevoegd dat de concurrentie ook niet stil zit.

Ferrari

Ferrari is het eerste team dat in je opkomt als het gaat over teams die onder de maat presteerden tijdens de testdagen in Barcelona, als is het maar omdat ze dat zelf om het hardst riepen. Men zocht wanhopig naar meer downforce ten opzichte van vorig jaar en lijkt daarin geslaagd te zijn, al is dat naar verluidt meer dan Ferrari lief is ten koste gegaan van topsnelheid. Een winnende auto weet die aspecten perfect te combineren en dus lijkt de SF1000 geen winnende auto. Sterker nog, er wordt regelmatig geroepen dat Racing Point als de beste middenmoter weleens een een bedreiging kan vormen voor Ferrari. Een paar extra ontwikkelingsmaanden kan Ferrari mogelijk helpen die felbegeerde balans op orde te krijgen.

Williams

Nee, Williams sloeg bepaald geen modderfiguur in Barcelona, zeker niet in vergelijking met de testdagen een jaar geleden. Men heeft de schouders eronder gezet en daarmee lijkt het de grote gapende kloof die vorig jaar bestond in één winterperiode te hebben gedicht. Wat kan het team bewerkstelligen als er nog meer maanden aan worden vastgeplakt?

Renault

Renault was mogelijk het grootste vraagteken na twee keer drie dagen testen. Wat de Franse constructeur liet zien was niet slecht, maar ze lieten de monden toch ook niet openvallen van verbazing over de enorme stappen die gezet zouden zijn. En dat terwijl Renault toch echt aan de bak moet om sterrijder Daniel Ricciardo te kunnen behouden voor 2021. De prestaties van Renault worden overigens fletser op het moment dat je ze laat afsteken tegen de torenhoge ambities die jaarlijks uitgesproken worden. 'Renault moet het gat naar de topteams dichten', 'Renault moet weer een vaste podiumklant worden' en meer van dat soort leuzen verliezen aan geloofwaardigheid als ze ook dit seizoen weer achter de feiten aanlopen en zelfs voorbij worden gestreefd door bijvoorbeeld de jongens van Racing Point.

Alfa Romeo

Ook van Alfa Romeo kun je zeggen dat het vlees noch vis was in Catalonië. Na het wervelende F1-debuut van Charles Leclerc in 2018 en de toegenomen bemoeienissen van Ferrari's zustermerk Alfa Romeo moest de weg naar boven worden ingezet, zeker met Kimi Raikkonen achter het stuur van de fraaie wit-rode bolides. De opmars lijkt echter te zijn gestagneerd, ergens halverwege het seizoen 2019 al, en niets wijst er op dat er van eind november tot nu grote stappen zijn gezet. Op Haas F1 na reed Alfa Romeo het minst aantal ronden in Barcelona en ook na het zien van de tijdenlijsten past het Zwitserse team bescheidenheid. Ook voor dat team geldt dat extra maanden extra mogelijkheden bieden om orde op zaken te stellen.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi