Met de Grand Prix van Italië komt er een eind aan wat het ‘Europese seizoen’ wordt genoemd. Daarna wordt er alleen nog maar gereden op het Noord- en Zuid-Amerikaanse continent en in Azië. De kwalificatie en race beginnen op de gebruikelijke tijden voor Europese races. Het Monza Eni Circuit is dé snelheidstempel van de Formule 1. Lange rechte stukken worden afgewisseld met langzame chicanes, maar nergens ligt de gemiddelde snelheid hoger. De race kan zomaar in een uur en een kwartier voorbij zijn.
De lange rechte stukken en het feit dat topsnelheid allesbepalend is, werkt bepaald niet in het voordeel van Red Bull. Red Bull kijkt in Italië dan ook niet op een gridstraf meer of minder, omdat er toch weinig te halen valt. Bij de Brits-Oostenrijkse renstal zit men vol in op de Grand Prix van Singapore, twee weken later. Voor Red Bull is schadebeperking het devies in Monza. De kans is groot dat Mercedes en Ferrari in een titanengevecht uitmaken wie er gaat winnen. Mercedes domineerde de laatste jaren op de hogesnelheidscircuits, maar Ferrari heeft die achterstand volledig weggewerkt. Bovendien weet Ferrari zich traditioneel gesteund door de uitzinnige Italiaanse fans, de Tifosi. Favorieten en verrassingen volgens Racingnews365.nl Lewis Hamilton Sebastian Vettel Kimi Raikkonen Verrassingen: Sergio Perez Kevin Magnussen Charles Leclerc
Meest gelezen