De ijle lucht in combinatie met het bochtenwerk in de sectoren twee en drie verschaft Red Bull Racing een ideale uitgangspositie. Het verschil in motorvermogen wordt recht getrokken doordat de lucht als het ware ‘dunner’ is. Motoren moeten zogezegd happen naar lucht, waardoor sterke krachtbronnen lastig te onderscheiden zijn van minder sterke. In 2017 liet Verstappen zien hoe gemakkelijk het kan zijn, zeker als de twee sterren van de Formule 1 met elkaar in de slag liggen om wat betreft het kampioenschap. Dit jaar is de situatie vergelijkbaar, al heeft Lewis Hamilton in feite een hand en vier vingers op de beker. Sebastian Vettel zal op zijn beurt af willen rekenen met de fouten uit het recente verleden en het seizoen besluiten met een aantal sterke resultaten.
Hamiltons tweede matchpoint Voor Hamilton is het zaak om zevende te worden, dan is het wereldkampioenschap van 2018 officieel beslist. De Brit heeft na zijn derde plaats in de Verenigde Staten een voorsprong van zeventig punten ten opzichte van Vettel en waar de Duitser in eerste instantie een wonder nodig had om Hamilton van zijn vijfde F1-kroon af te houden, daar heeft de Ferrari-man er nu drie nodig. Vettel moet in Mexico, Brazilië én Abu Dhabi winnen, Hamilton mag in de tussentijd twee keer negende worden en niet meer dan dat. Die vijfde wereldtitel lijkt Hamilton nu dus écht niet meer te kunnen ontgaan en de Brit zal dat zelf ook maar al te goed beseffen. Onverantwoorde risico’s hoeven niet worden genomen, P7 is immers voldoende. Toch zal de competitieve Mercedes-rijder zijn kroonsverdediging graag willen bezegelen met een podiumplaats of, nog liever, een zege. Winnen deed Hamilton op het Autodromo Hermanos Rodriguez nog maar een keer – in 2016, om precies te zijn. Vierde editie GP Mexico in 'moderne F1' De Mexicaanse Grand Prix keerde in 2015 terug op de Formule 1-kalender, met name vanwege de grote belangstelling voor de sport in dat land. Met Sergio Pérez heeft Mexico een coureur in haar gelederen die in de voorhoede van de middenmoot meestrijdt en dat doet de fans in groten getale uitrukken voor diens thuiswedstrijd. Een overwinning of een podiumplaats lijkt zo goed als onmogelijk voor Pérez, die P7 als ‘zege’ zal beschouwen. Waar de eerste Mexicaanse GP sinds haar terugkeer op het programma van de koningsklasse op zijn zachtst gezegd een optocht was (gewonnen door Nico Rosberg), daar waren met name de editie van 2016 en ook de race van 2017 interessant. Wie herinnert zich niet de strijd om P3 in 2016, een positie die uiteindelijk door Daniel Ricciardo werd geclaimd? Dat, terwijl Verstappen als derde over de meet kwam en Vettel als nummer drie het podium mocht betreden. De kwalificatie van vorig jaar was één om door een ringetje te halen, al had het voor de Nederlandse fans niet de gewenste uitslag. Vettel wist Verstappen destijds nipt van zijn eerste poleposition af te houden. Voor Verstappen is de Mexicaanse Grand Prix een van zijn laatste kansen om de jongste polesitter aller tijden te worden, een van de weinige ‘jongste ooit’-titels die de inmiddels 21-jarige nog niet op zijn naam heeft staan. Tekst gaat verder onder foto
Sergio Pérez, komend weekend de absolute publiekstrekker Voor de editie van dit jaar zijn er een aantal rijders die hun kans schoon zien. Denk aan Ricciardo, die zijn dienstverband bij Red Bull Racing dolgraag met een overwinning af wil sluiten. Valtteri Bottas is na de victorie van Kimi Raikkonen de enige coureur van de standaard top zes die nog geen overwinning heeft geboekt in 2018. Vorig jaar werd de Fin tweede in Mexico, dat het circuit hem ligt kan gesteld worden. De strijd om het 'B-kampioenschap' is ongehoord spannend. Renault sloeg een waanzinnige slag op het Circuit of the Americas wat betreft het teamkampioenschap, maar bij de rijders is alles nog mogelijk. Thuisheld Pérez, diens teammaat Esteban Ocon, Renault-rijder Nico Hülkenberg, Haas-coureur Kevin Magnussen en zelfs Fernando Alonso (McLaren) kunnen allen nog 'best of the rest' worden in het eindklassement. Het Autodromo Hermanos Rodriguez, ‘het circuit van de gebroeders Rodriguez’, doet al decennialang dienst als gastheer van de Mexicaanse GP – tenminste, als de wedstrijd op de kalender staat. Het baantje is relatief kort in vergelijking met het gemiddelde GP-circuit en zodoende is het rondenaantal (71) aan de hoge kant. Het officieuze baanrecord is de poleronde die Vettel vorig jaar reed, een 1.16.488. De tijden voor de Mexicaanse GP zijn gelijk aan die van de wedstrijd in de Verenigde Staten, al begint de actie op zaterdag wat vroeger. Racingnews365 doet uiteraard live verslag van alle sessies. Pirelli’s bandenselectie Supersoft, ultrasoft en hypersoft Favorieten Racingnews365 Max Verstappen Sebastian Vettel Daniel Ricciardo Verrassingen Charles Leclerc Nico Hülkenberg Pierre Gasly Schema Grand Prix van Mexico Vrijdag 26 oktober 17.00- 18.30 uur: eerste vrije training 21.00- 22.30 uur: tweede vrije training Zaterdag 27 oktober 17.00-18.00 uur: derde vrije training 20.00-21.00 uur: kwalificatie Zondag 28 oktober 20.10 uur: Grand Prix van Mexico
Meest gelezen