Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Voormalig engineer Mercedes verklaart worstelingen: "Dat heeft het team pijn gedaan"

Mercedes zit al een hele tijd niet meer op het niveau van de dominante periode. Een van de voormalige engineers van het team weet wel waar dat door komt: er zijn te veel goede mensen vertrokken.

Antonelli Canada FP3
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Er was een tijd nog niet zo lang geleden dat Mercedes onoverwinnelijk was. Met Lewis Hamilton en Nico Rosberg, en later Valtteri Bottas, achter het stuur won de renstal zeven titels bij de coureurs en acht titels bij de constructeurs op rij. Teambaas Toto Wolff wist ook een aardig dream team om zich heen te verzamelen: James Vowles was hoofd van de strategie, Mike Elliott en Loic Serra waren twee van de technische kopstukken, in Jerome D'Ambrosio had Wolff een sterke rechterhand en vervangend teambaas, en Andy Cowell stond aan het hoofd van de motorafdeling.

Van al die mensen is vandaag de dag alleen Wolff nog werkzaam bij Mercedes. De anderen zijn ofwel gestopt met de Formule 1, of naar verschillende andere teams op de grid vertrokken. Iemand die misschien minder zichtbaar was dan alle eerder genoemde namen, is voormalig aerodynamica-engineer Philipp Brandle. De Oostenrijker zat van 2013 tot en met 2019 bij Mercedes en maakte daar dus vrijwel alle hoogtijdagen mee.

Brandle verscheen op het YouTube-kanaal van Formel1.de en beantwoordde daar een aantal vragen, onder meer over zijn voormalige werkgever. Sinds de zinderende finale van 2021 heeft Mercedes namelijk slechts zes races gewonnen en op geen enkel moment mee kunnen doen voor de titels. "Een van de oorzaken is in mijn ogen dat veel zeer kundige mensen zijn vertrokken bij de afdeling die zich bezighoudt met aero-ontwikkeling binnen het F1-project", redeneert Brandle. "Sommigen zijn overgestapt naar het America’s Cup-team van INEOS, anderen hebben het bedrijf helemaal verlaten. Dat heeft het team pijn gedaan."

Het is ook weer niet zo dat alle kopstukken verdwenen zijn. Topontwerper James Allison is een tijdje weggeweest, maar is inmiddels alweer geruime tijd terug, en ook topman Andrew Shovlin is een oudgediende in het team. Brandle benadrukt dan ook dat er nog genoeg capabele mensen zitten. "Maar veel anderen die er in mijn tijd bij waren, zijn helaas vertrokken. En je kunt niet twintig gewone aero-engineers promoveren tot twintig leiders. Zo werkt het simpelweg niet."

Wel voegt de voormalig engineer toe dat dit een natuurlijke gang van zaken is in de Formule 1. Red Bull heeft een soortgelijke leegloop van topmensen gezien in de afgelopen jaren. "Daarom zie je ook altijd die golfbewegingen in de Formule 1", aldus Brandle. "Red Bull begint het nu ook wat lastiger te krijgen, terwijl McLaren weer in opmars is. Dat zijn de normale cycli in deze sport."

Praat mee!

x
Terugblik Verstappen pakte record voor de eeuwigheid in Oostenrijk