Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Voormalig F1-strateeg geen fan van triple headers: "Lichamelijk compleet uitgeput"

De Formule 1 staat aan de vooravond van de eerste triple header van het seizoen. Op de steeds langer wordende kalender zullen deze triple headers steeds vaker de norm worden, maar voor Bernie Collins, voormalig strateeg van Aston Martin en hedendaags analist, was het één van de redenen om te vertrekken uit de Formule 1.

McLaren mechanics Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het seizoen van 2024 is het langste Formule 1-seizoen ooit. Met 24 races kunnen de coureurs, maar vooral ook de teamleden, hun borst nat maken. Dit weekend strijkt de Formule 1 neer in Spanje, als aftrap van de eerste triple header van het seizoen. Later dit jaar zullen er nog twee triple headers volgen: de Grands Prix van de Verenigde Staten, Mexico en Brazilië volgen elkaar op en helemaal aan het einde van het jaar sluit de Formule 1 af met een triple header in Las Vegas, Qatar en Abu Dhabi.

Max Verstappen heeft zich in het verleden wel eens uitgesproken over de constante uitbreiding van de kalender. Volgens de Nederlander is het voor de coureurs niet echt een probleem, maar zijn vrees zat vooral in de belasting op de teamleden. Voormalig strateeg van Aston Martin, Bernie Collins, vertelt in gesprek met de BBC over haar ervaringen met de steeds langer wordende kalender: "Die grote hoeveelheid races zorgde wel echt voor vermoeidheid tegen het einde van het jaar. Zelfs aan het begin van een nieuw seizoen had ik steeds minder zin om weer te moeten reizen."

Het leidde indirect tot het einde van haar carrière bij een F1-team: "Aan het einde van 2021 deden we drie races achter elkaar, volgens mij Mexico, Brazilië en Qatar. Bij die laatste race was ik lichamelijk compleet uitgeput en had ik moeite met slapen door de jetlags. Daardoor had ik ook moeite om overdag wakker te blijven. Ik kwam op een punt waar ik mezelf afvroeg waarom ik dit nog deed. Er moest dus iets gebeuren."

Vrije dagen voor monteurs

Begin 2022 stopte Collins met haar werk bij Aston Martin en richtte zij zich op televisiewerk. Ze reist nu dan ook niet meer af naar alle races, maar ziet haar oud-collega's dit nog wel doen. Al zijn er wel maatregelen getroffen bij de teams om de druk niet té hoog te laten worden, zo vertelt Collins: "Sommige teams staan het nu toe dat monteurs twee of drie races per jaar over mogen slaan en dus vrij zijn."

"Dat klinkt misschien niet als bijzonder veel, maar het maakt een groot verschil. Ik zou gebleven zijn als ik de keuze had minder races te doen of als ik er een paar over had mogen slaan. Maar die optie bestond toen nog niet," zo vervolgt Collins. De Brit is blij voor haar oud-collega's dat dit mogelijk is geworden, maar is wel van mening dat de Formule 1 te weinig nadenkt over de impact van een grotere kalender op de mensen die werkzaam zijn binnen de sport: "Naar mijn mening moet de Formule 1 nog meer nadenken over hoe het zijn beste mensen de komende jaren kan behouden."

Alle actie live bijwonen op Spa-Francorchamps én deelnemen aan een karting experience in het hart van het circuit?

WORD LID & WIN!

Praat mee!

Viaplay
x
Marko Red Bull-adviseur verklaart stuklopen iconisch partnership