2005 markeert het startpunt van Red Bull in de Formule 1. In 2006 werd dan wel een podiumplek gepakt (David Coulthard), maar het duurde tot 2009 voor Sebastian Vettel de eerste GP-zege voor het team binnenhaalde. Een jaar eerder won hij ook al een race in de Formule 1, toen rijdend voor Red Bulls-zusterteam Toro Rosso.
In de eerste jaren van het bestaan van Red Bull Racing was het team echt zoekende. Een race winnende wagen was nog niet uit de koker van Adrian Newey gekomen. "In 2005 was het team meer gericht op feestjes en marketing dan op het leveren van een snelle auto", zegt Vitantonio Liuzzi in de podcast Inside Line.
Liuzzi was in 2005, samen met Coulthard en Christian Klien het eerste F1-rijderstrio voor Red Bull. Liuzzi reed dat jaar enkele races in een constructie waarmee hij voortdurend zou wisselen met Klien, maar na enkele races werd Klien aangewezen als vaste coureur. Liuzzi maakt een jaar later dan ook de overstap naar Toro Rosso in 2006. Desondanks maakte hij van dichtbij het debuutjaar van Red Bull in de Formule 1 mee.
"Op de achtergrond werkte het team heel hard, het was geweldig. Ze zetten de structuur op om te groeien. Ik had zeker een geweldige tijd, maar als ik terugkijk, had ik liever een supersnelle Red Bull-wagen gehad, dan de situatie waarin marketing en feesten voorop stond."
"Maar ik ben altijd trots en blij met wat er is bereikt in die tijd, omdat wij de basis hebben gelegd. Maar daarna, als je resultaten begint te boeken, komt het politieke spelletje in het team en ik was daarin erg zwak. Daardoor verloor ik vaak mijn stoeltje. Maar dat hoort bij het vak, je moet in alle opzichten sterk zijn", zegt Liuzzi die in de Formule 1 ook nog voor Force India en HRT uitkwam en in totaal 81 races reed.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!