Begin 2023 werd bekendgemaakt dat hoofd engineer Rob Marshall bij het team van Red Bull zal vertrekken. Hij was van 2006 tot 2016 hoofddesigner en medeverantwoordelijk voor het succes van de bolides van Sebastian Vettel, waarmee hij vier keer het wereldkampioenschap won.
Na een periode van verplichte 'gardening leave' (een verplichte periode buiten de sport, zodat er geen cruciale informatie van team naar team gespeeld kan worden wanneer een lid overstapt) zal hij aankomend seizoen, vanaf 1 januari, officieel bij McLaren aan de slag gaan. De Brit zal bij het team uit Woking dezelfde rol gaan vervullen als hij deed bij Red Bull, maar dan verpakt in een ander jasje, namelijk als technisch directeur 'engineering en design'. Zijn komst moet gaan bijdragen aan de weg omhoog die het Formule 1-team heeft ingezet, en hoopt te behouden.
"Nog steeds dezelfde mensen"
Hij zal zich vanaf heden dus moeten verantwoorden bij McLaren-teambaas, Andrea Stella. Stella liet eerder al weten dat één van de belangrijkste punten van verbetering in 2023 de herstructurering van het team was, wat automatisch bijdroeg aan een verbetering in de resultaten: "De technische herstructurering was een fundamentele factor, zou ik zeggen", zo begint de teambaas tegenover onder andere RacingNews365.
Binnen deze reorganisatie valt dus ook de komst van de Red Bull-engineer. "De herstructurering bestaat uit mensen die nog niet begonnen zijn. Als we het hebben over de technische configuratie, waar we drie technisch directeurs hebben, dan zijn er twee daarvan nog niet begonnen." Stella doelt hierbij op Marshall en David Sanchez, die deze posities naast Peter Prodromou gaan vervullen. Sanchez verliet Ferrari in maart 2023 om in 2024 de positie van James Key bij McLaren over te nemen, en zal ook vanaf 1 januari aan de slag gaan bij McLaren.
Het talent dat McLaren onder hun personeel heeft, komt bovendien nu beter tot zijn/haar recht. "Deze structuur heeft ons een soort van duidelijkheid gegeven over de verantwoordelijkheden en liet toe om op korte termijn de aerodynamische afdelingen te herstructureren. We hebben Peter aan de leiding gezet, als ondersteuner van Giuseppe Pesce, en deze jongens hebben absoluut een grote rol gespeeld bij het bepalen van de nieuwe richting voor het ontwerp van de auto vanuit een aerodynamisch oogpunt", legt de Italiaan uit.
"Dit zorgde ervoor dat het talent, dat we al bij McLaren hadden, gebruikt kon worden. De mensen die fysiek de geometrie ontwerpen, zijn nog steeds dezelfde mensen. Alleen kunnen zij het talent nu laten zien, want er is een duidelijke richting, met duidelijke doelen. We proberen ook het enthousiasme en kracht over te brengen in de manier waarop we met mensen omgaan", zo sluit de Italiaan af.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!