Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
  • 1 HAM LAP 60
  • 2 VER + 4.470
  • 3 RIC + 14.613
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 25.592
  • 3 VER + 34.508
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov

F1-stand

  • 1 HAM 256
  • 2 BOT 179
  • 3 VER 162
VT1 za 31 okt 10:00 11:30
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Emilia-Romagna
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Jos Verstappen

Voormalig teamgenoot Verstappen: "De teamleiding liet ons in de steek"

Domenico Schiattarella kwam in de jaren negentig uit in zowel de Formule 1 als in de IndyCar-series. In 1995 reed de Italiaan aan de zijde van Jos Verstappen bij Simtek en dat jaar is de sympathieke Schiattarella niet meer vergeten. Met duidelijke Italiaanse woorden liet de inmiddels 52-jarige Schiattarella RacingNews365 weten hoe hij over het management van Simtek denkt.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © domenicoschiattarella.com

Er zijn weinig Italiaanse circuits waarop Domenico Schiattarella nog niet heeft gereden. De flamboyante Italiaan is zo gepassioneerd van het racen dat hij nog wekelijks actief is op de verschillende autodromo in Italië en Zwitserland. Zo helpt hij als rijderscoach zowel jonge talenten als niet professionele autocoureurs om hun racevaardigheden te verbeteren. Wanneer we hem spreken over zijn beroep, verschijnt er een grote glimlach op het gezicht van Schiattarella. "Racen zit nu eenmaal in mijn hart, dus daar blijf ik altijd mee doorgaan en ik probeer zoveel mogelijk mensen te helpen!"

Naast de passie voor het racen heeft Schiattarella ook niets dan lof voor Jos Verstappen, al had Schiattarella vaker het gevecht aan willen gaan met Verstappen. "Jos was een geweldige coureur, maar helaas hebben we slechts enkele races kunnen rijden bij Simtek, doordat de 'bastardi' het team failliet hebben laten gaan", aldus de in het Italiaans vloekende Schiattarella. "Sorry, dat ik het op deze manier zeg, maar in mijn ogen zaten er in het management van het team enkele klootzakken (bastardi). Ik kan er niks anders van maken."

Volgens Schiattarella kregen hij en Jos Verstappen voorafgaand aan de Grand Prix van Monaco te horen dat ze het laatste raceweekend in zouden gaan. "Nadat we hadden begrepen dat het onze laatste race zou zijn bij Simtek, kregen we te horen dat er nog alles aan gedaan zou worden om er een succesvol raceweekend van te maken. Dat gaf motivatie en in de kwalificatie kreeg ik het voor de eerste keer voor elkaar om Jos te verslaan. We hoopten het in de race dan ook goed te gaan doen, maar onze wagens begaven het al in de eerste honderden meters van de race."

"Later heb ik begrepen waarom dit gebeurde. Het management dwong het team namelijk om ervoor te zorgen dat we direct zouden uitvallen, zo kon men namelijk nog de gloednieuwe Ford-motoren die in de bolides lagen verkopen. Zo staken ze nog even 300.000 pond in de zak. Daarom zijn mijn woorden over het management ook vrij duidelijk."

Logischerwijs is Schiattarella nog altijd teleurgesteld over de gebeurtenissen bij Simtek, de Italiaan kwam daarna namelijk nooit meer in actie in de Formule 1. Wel reed hij na zijn Formule 1-carrière nog in de IndyCar-series en behaalde hij nog een zesde plaats tijdens de 24 uur van Le Mans in de LMP-klasse. Na zijn carrière als coureur, besloot Schiattarella verder te gaan met het begeleiden van zowel professionele als niet professionele coureurs.

"Ik geniet ervan om met racen bezig te zijn. Ik verhuisde op jonge leeftijd van Milaan naar Maranello, om daar te studeren aan de Enzo Ferrari-school. Die tijd herinner ik me nog goed, want Enzo gaf me al op jonge leeftijd mee dat je als coureur veel opofferingen moet maken om er te komen. Dat heb ik gedaan en ik heb genoten van mijn carrière. Ik ben in verschillende klassen succesvol geweest en ben dan ook heel blij met het feit dat ik mensen nu wat van mijn ervaring mee kan geven. We moeten echter niet vergeten dat de autosport steeds duurder wordt en dat dit ervoor zorgt dat veel talenten niet de kans krijgen om in de koningsklasse van de autosport te belanden, dat is in mijn ogen een slecht teken."

"Ik denk sowieso dat de Formule 1 op de schop moet. De races zijn vaak te saai en je weet van te voren al dat er rare dingen moeten gebeuren wil er een outsider winnen. Dat is in mijn ogen niet zoals de Formule 1 moet zijn, laten we daarom hopen dat er in de komende jaren wat dingen gaan veranderen in de Formule 1."

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

8 reacties